Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Luciano Lunazzi il creadôr de pop art furlane. Nus à lassâts un mît plen di bontât

Redazion
Luciano Lunazzi dongje di une sô opare in carton


“L’om di carton”, “l’hippie zentîl”, “il mestri di vite”, l’artist cjargnel Luciano Lunazzi, origjinari di Cjaline di Davâr, nus à lassâts ae etât di 65 agns, ai 4 di Otubar, par vie di un mâl improvîs, un infart che lu à cjapât tal sium inte sô cjase a Udin. Il grant displasê de sô partence al è stât di ducj i furlans, e no dome di chei passionâts di art. Di fat, il so funerâl inte glesie dal cimitieri di Sant Vît, realizât midiant di une colete pal paiament des spesis, al à viodût la presince di cetante int, amîs, cognossints, preseadôrs che lu àn ricuardât cun poesiis, testemoneancis, contis, la sole presince, il sun di une armoniche e la bandiere dal Friûl.
Il “re dai tacons”, la muse, la barbe e la vôs des “pirulis par furlan” che lu an rindût cetant famôs in Patrie e fûr, midiant de rêt. Un om ad ogni mût reâl, pûr e assurt. Si lu podeve cjatâ un pôc dapardut, dal Stadi Friuli aes sagris, aes mostris, ai concierts, aes ostariis, dentri e fûr, cui siei vistîts stravagants, dulà che no mancjave mai une citazion par furlan. Vûstu cuntune scrite te maiute, o te barete, o te borsete. Cussì lis sôs oparis, ispiradis ae pop art. Un fenomen che al à rinovât fin a fâlu dut so.
Une pop-art furlane, dulà che “Campbell Soup” di Andy Wahrol e devente “Brovade e Muset”, par esempli, o “Panoles Underground” e lis versions in marilenghe des iconis dal rock. I siei autobus multicolôr, lis sôs sacumis a la Haring, i siei “Strange Cats”, i morârs e i “Flux kids”, simbui di deventâ ideis par spilutis, gadgets, art di meti intor.
Un om che al à viazât par 25 agns ator pal mont: Iran, Pakistan, Indie e dute la Europe, la Australie e lis Americhis e in tancj altris lûcs, des grandis metropolis ai paisuts dismenteâts. Ambients dai plui diferents, esperiencis che a àn jemplade la sô valîs di artist e pensadôr, tornât in Friûl.
Al mancje bielzà Luciano, lui che al voleve e si inzegnave ae creazion di un coletîf di artiscj furlans – no par fuarce a nivel anagrafic, ma di culture (cussì mi à dit intune ocasion) -, bogns di fâsi ricognossi tant che une realtât fuarte, di jessi sostignude de Regjon inte stesse maniere de musiche, dal audiovisîf e dal teatri. Di ciert, Luciano al è e al reste un dai artiscj furlans plui origjinâi de contemporaneitât.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +