Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. Rompi l’assedi

............

Al è pôc ce scherçâ: o sin circondâts, e l’assalt finâl nol intardarà a rivâ. Il vôt dal Trentin e, par cierts viers ancje chel dal Sudtirôl, al à completade la formazion di chei che a assediin. Al ten, ancje se cun segnâi di indebiliment, il baluart de Volkspartei intes vals todescjis, ma, pal rest, nissun nol vignarà in socors de nestre autonomie.
Triest, cundut che e proclami unitât e specialitât regjonâl, fuarte de sô fuarce contratuâl rinovade detade dal disvilup dal puart, no môf dêt su lis competencis, se no concuardadis cun Lombardie e Venit. Chest al sucêt in ducj i setôrs, dal turisim ae scuele, de energjie ae sanitât.
Ma il virus de disgregazion – magari cussì no – al passe dentri dai nestris confins, e chest al sucêt cjolint vie gjeografie e storie. E no je cuistion dome di denominazions dai teritoris, ma di une campagne massice di disinformazion là che i tiermins Vignesie Julie o Venit orientâl, tant par fâ un esempli, a fuarce di jessi ripetûts in maniere cuasi ossessive, di falsetât si tramudin in veretâts, e in realtâts sinciradis.
Lis classis dirigjentis, de politiche ae economie, a àn fat fente di no acuarzisi di cemût che cheste tele di ragn e stes a planc fasint sù il Friûl, di cemût che i centris di comant a colassin cence fal in mans estraniis, justificant, in non di une globalizazion di no podê arestâ e “divine”, la svendite des nestris impresis, in cambi di un puest intai conseis di aministrazion.
La tiere, la aghe, la nestre salût a deventin marcjanziis di scambi par carieris ben paiadis, par un cidinôr compliç di une distruzion metodiche de nestre ricjece e de nestre identitât.
E a chest pont, cui pensaraial ancjemò che la autonomie e sedi un vantaç, che la specialitât e coventi pardabon a fâ lis robis miôr di chei altris? Tant al vâl finî intal cjalderon italic di chê republiche des bananis che e je daûr a nassi e che si profile al orizont.
Se ancje voaltris letôrs cjârs, le pensais cussì, o sin dal gjat, mangjâts e digjerîts. Nô, chest gjornâl, chei furlans che a crodin ancjemò inte dignitât di un popul, no i stin. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +