Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. E cumò, anìn di gnûf a vinci

............


**O sierìn l’an cuntune vitorie: Sapade e torne in Friûl. Si sin batûts dispès bessôi fra ducj in chescj agns, par che chest al sucedès, tal mieç di “lenghis doplis” che a peraulis a sostignivin chest dirit, intant che intai fats a ritardavin il risultât finâl.
**O celebrìn in maniere juste, e nol sucêt dispès, cemût ancje che o celebrìn cu la publicazion dal nestri libri Cuntristorie de Prime Vuere mondiâl 1914-1918 une altre medaiute. Graciis al grant Agnul Floramo par vê zontât un tassel impuartant a dutis lis iniziativis che o vin afrontadis par contrastâ la retoriche talianiste.
**Tant che par Sapade, no vin mai molât.
**Alc al è daûr a cambiâ e il merit al va ancje al cûr dal popul catalan che al à metût in lûs lis contradizions dai stâts centraliscj, de Europe dai banchîrs e dai resonîrs, fasint risaltâ e tornâ a emerzi la nature autoritarie dal regjim spagnûl. Il franchisim nol è muart, cemût che dal rest i rivocs fassiscj e naziscj a dimostrin  un pôc dapardut: lis minorancis, tant che la storie e à dimostrât, a saressin lis primis vitimis sieltis.
**Vigjilâ su lis vielis e gnovis formis che il totalitarisim al podarà assumi al vûl dî pai furlans cjapâsi sù in plen e in prime persone ognidun la responsabilitât di gjestî in propri il futûr: chest al significhe autonomie.
**Cheste duncje la gnove sfide, includude chê eletorâl dal an prossim pe Regjon e par comuns impuartants tant che Udin. Il senari si mostre simpri plui clâr tra chei che a sielzaran di inschiriâsi di flanc e di cirî aleancis cui partîts talians, e cui che al sielzarà invezit la strade opueste.
**Chest al è l’element vêr e unic che al discrimine. A ognidun il cjapâsi la responsabilitât che di chê al varà di rindi cont no al nomenât o al elet di turni, ma al popul furlan.
**Il timp des indecisions, dai distinguo leâts dispès a vecjos personalisims al è finît, tant che al è finît ancje chel dal disimpegn, de passivitât.
I sapadins nus àn dimostrât che al è pussibil vinci se si reste unîts in non dal Friûl, pal Friûl. Il rest e je miserie, umane e politiche.
✒ Dree Valcic

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +