La decision de Consulte taliane su la cuistion da lenghe e je dome l’ultin modon di une preson, di une muraie che nus stan fasint sù ator ator. Vê cussience di cheste realtât nol vûl dî jessi plaiots o pardabon chei che a son simpri daûr a vaî su cemût che a van lis robis. Al contrari, al pues coventâ a pensâ in ce maniere finalmentri butâ jù chê muraie o ancje semplicementri cemût passâi parsore.
A cjalâ plui indenant, ma soredut a capî parcè che al sucedi cumò e parcè che al podarà tornâ a sucedi un doman. A metisi ben tal cjâf che il stât talian, e cun lui ogni struture aes sôs dipendencis, nol podarà mai concepî di meti adun regolaments e legjislazions che, ancje dome tal titul, a puedin jessi consideradis contrariis ae Italie une e indivisibile.
Se o viodìn ce che al è vignût fûr tai ultins mês, si inacuarzarìn che l’atac al è rivât su tancj fronts: de Universitât, de Orchestre Sinfoniche, par finî cu la trombonade de leç su la scuele. A stan doprant la cuistion de crisi par dî che no son bêçs e che dutis chês altris robis a son secondariis: l’interès de culture furlane al pues ben spietâ. Ce strani, cumò e va di mode «razionalizzare ed evitare doppioni» tra Udin e Triest, e come simpri o paìn noaltris.
Ma o vin dite di saltâ il mûr.
In chest câs, si à di fâsi une domande: chei che si clamin autonomiscj, furlaniscj, a àn clâr tal cjâf che no pues jessi mediazion tra l’interès dal Friûl e chel de Italie, di Triest. E pues esisti dome une corispondence, che o vin di decidi noaltris. Cheste e je la fonde dal nestri concet di sussidiarietât.
Fin cumò, tai ultins agns, la rispueste al domini dal pinsîr centralist e je stade tes mans dai Comitâts, dai Forum, des associazions, dai oms e des feminis che a àn cirût di cuintribati, di tignî dongje la int, di condizionâ in cualchi maniere la politiche e i partîts.
Ma la politiche taliane no à tal so Dna la cuistion furlane, ni fintremai nissune cuistion nazionalitarie. No je rivade nancje ae sô di identitât, figurìnsi se e pense a chê des minorancis. Al contrari, le viôt tant che un pericul, un fatôr di disgregazion. Leiêt la ande des declarazions sul parcè che la leç e jere di scancelâ, par vê la conferme.
Come che al diseve pre Checo, i partîts a àn pôre dome di pierdi vôts, e su chest nivel ca si scuen fâ la bataie.
Jessi in cualchi mût obleâts a votâ pai partîts talians, al gjave credibilitât a ogni forme di difese dal Friûl; ricognossi a chei partîts une cualchi credibilitât e dignitât, al puarte indaûr la cussience dai furlans.
Tant di cjapiel, ricognossince ai comitâts che naturalmentri a àn il dirit e cuasi il dovê di lâ indenant te mobilitazion e tal impegn, ma al Friûl e ai furlans, o disarès ae democrazie, par scjalâ chel mûr ur covente une scjale gnove.
Cence ilusions, ancje a cost di passâ par presuntuôs, ma cheste e je le domande presinte tra chei che no pensin di molâ.
Al è un mont difûr che nus spiete.
Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


