Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LETARIS. A coventin doi partîts furlans

............

In Friûl a son tancj che a sintin a mancjâ un partît furlan: il pinsîr al va al Moviment Friûl, che però al è conzelât di vincj agns, e ai esperiments che a àn cirût di cjapâ il so puest.
Se si sint cheste mancjance al è parcè che si capìs che al Friûl i covente une espression sô, che no plei il cjâf aes segretariis dai partîts talians; però i esperiments “post-Moviment Friûl” a àn vût pôc sucès e, par puartâ indevant lis resons dal Friûl, tai ultins agns si à vût di cirî cualchi singul referent sensibil, ma elet tai partîts talians. A fuarce di vitis alc si à otignût, ma al è masse pôc: une politiche pal Friûl e vûl une altre strade.
Parcè i esperiments di partît furlan(ist) sono lâts pôc lontan?
Une reson e pues sei che fin cumò si à cirût di fâ partîts “di racuelte”, vâl a dî partîts che a rapresentassin il Friûl tal so complès, cence definîsi a clâr ni di diestre ni di çampe e acetant esponents, simpri autonomiscj, ma di plui impostazions ideologjichis.
Se al somee che cheste carateristiche e unissi l’eletorât, in realtât in Friûl lu à dividût: a son stadis simpri, te storie dal autonomisim furlan, barufis che a vevin di fonde ancje la diference ideologjiche tal stes partît. E l’eletorât devant des barufis si slontane, e se al viôt un candidât che al è autonomist, ma di une vision diferente de sô (a çampe o a diestre) al à cûr di no votâlu par antipatie ideologjiche.
Cumò il sisteme politic talian al torne a jessi in crisi: une azion politiche furlane e pues vê un grant sucès. La societât furlane e je vive e plene di voie di democrazie, baste pensâ a dut ce che si môf cun associazions, comitâts, volontariât, ativitâts produtivis…
Autonomie e autoguvier a vuelin dî plui democrazie, mancul distance tra eletôrs e elets, control diret sul podê: a son temis grancj pe societât di vuê e ancje costantis te nestre storie politiche. Ma fasint un altri partît di racuelte al sarà facil intivâsi tun altri faliment.
Par vê plui pussibilitâts nol covente un partît, ma doi: un partît furlan di centridrete e un partît furlan di centriçampe, che a ledin parie su cierts temis (dal sigûr autonomie, difese des identitâts linguistichis e v.i.) ma ognidun cu la sô vision.
A son câs là che cheste strategjie e à dât propit grancj risultâts: di fat in Catalogne o tal Paîs Basc, dopo dal franchisim, i moviments politics nazionalitaris si son simpri articolâts intune ale a diestre e une a çampe. ■
SANDRI CARROZZO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +