Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – O sin une nazion, o decidìn noaltris

............


Al tire un brut aiar par lis minorancis in Europe. E somee tornade fuarte chê concezion stataliste che e viôt tes autonomiis dome pericui e nemiis. Si scomence cui catalans e si finìs cui sudtirolês. In Spagne il statût di autonomie al ven ridusût tai soi articui plui significatîfs, chei che a tocjin il concet di nazion e la lenghe; in Italie, par no jessi di mancul, il ministeri al sberle, al fâs viodi i muscui cuintri i cartei dome par todesc pai trois di mont.
Cualchidun al podarès ancje pensâ: «Ce isal di gnûf?». Alc di sigûr, parcè che no si trate di lâ cuintri i furlans, i sarts, i ocitans, in sumis chei popui plui debii dal pont di viste istituzionâl, di fuarce e rapresentance politiche, ma di movisi cuintri i «zigants» da lis minorancis. Catalogne e vûl dî guvier, bancjis, television, balon, une cussience identitarie di masse: al vûl dî stiçâ l’elefant, no la moscje. E i todescs? Volkspartei e tratâts internazionâi daûr de puarte. E invezit al è sucedût, cuasi a provâ lis resistencis, lis fuarcis dal mont autonomistic.
Un risultât al è za di cumò: e cjape fuarce, e slargje il so consens la tesi de indipendence. Ancje organizazions simpri moderadis come il Ciemen, che in Friûl o cognossìn pe presince impuartante dal so president Aureli Argemì, e à sfilât, te grande manifestazion di Barcelone, daûr di un cartel che al diseve: «Som una naciò, decidim la indipendencia».
Su chel uficiâl al jere scrit: «Som una naciò, nosaltres decidim». Mighe bagjigjis!
Cemût nus tocje dut chest? Di dongje, no dome tal sens di solidarietât, parcè che cui saial ce che nus tocjarà, viodude la nestre dimension, ma soredut la mancjance di une fuarce politiche furlane.
Si cjatìn di front di un moment dificil par il nestri doman di popul. In tancj a pensin a une soluzion individuâl dai problemis, in linie cun il pinsîr dominant, altris a sperin che il Stât talian, su la vie di Damasco, al puarti a compiment la Costituzion e i articui sui dirits des minorancis. In chel sens e va interpretade la clamade dal Comitât pe autonomie dal Friûl al president Napolitano te sô visite a Udin.
Un ategjament che nol è plasût a plui di cualchidun: «Il furlan cu la barete in man che al domande la caritât» il lôr coment.
Jo o pensi dome a une robe. Lis posizions a puedin jessi diviersis, e ancje lis sieltis di azion, ma o crôt che di front dal stât, ma soredut de sô teorie di paronance sul Friûl, si scuen jessi sclets: vuê il  cartelon al è «O sin une nazion, decidìn noaltris».
No je une invenzion, no je une provocazion.
Lu diseve pre Toni Beline e tancj prime di lui.
E je dome la sielte coerente di no lassâ che lis peraulis a sedin dome rosis intun biel zardin, parcè che dopo un pôc ancje i plui biei si disflorissin.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +