Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – La fuarce e la fragjilitât

............

Pal Friûl il mês di Mai al rapresente il moment dal ricuart dal taramot dal 1976 e dai siei muarts. Ma chest an l’aniversari si cjame di un significât particolâr parcè che l’Orcolat si è tornât a dismovi. No lu à fat chi di noaltris, ma sui Apenins, ta chel Abruç che lunis ai 6 di Avrîl al à patît une des tragjediis plui grandis dai ultins agns. Tancj muarts, masse, e che, forsit, si podeve evitâ se cui che al veve di fâlu, al ves fat il so dovê fin dal inizi. Ma chest nol è il timp de polemiche: passade la emergjence al sarà il timp de ricostruzion, la vere sfide di vinci.
In Friûl si à fat “di bessôi” ancje se la solidarietât rivade di dute Italie e dal Mont e je stade grande. Ma chest fâ “di bessôi” e “dulà che al jere come che al jere” a son deventâts la bandiere che e à podût dâ a la int chel riferiment, chê riscuvierte de identitât di un popul che al veve pierdût dut: l’Orcolat al veve sdrumât i paîs, ma no la int.
E ta cheste azion di rinassite, e je stade grande la presince di Glesie furlane, chê glesie nassude “dal bas” che e veve in pre Checo Placerean la sô vuide e che la Curie, “dal alt”, e sopuartave. Ma nol jere dome chel predi di Montenârs: oms come pre Gjulio Ziraldo di Vasinis o pre Pauli Varutti di Bordan, che o ai vude la furtune di cognossi di persone, a son stâts vêrs pastôrs di comunitâts che a corevin il pericul di sfantâsi. A àn vude une funzion di sostegn ancje psicologjic pe int e lis messis par furlan tes tendopolis a jerin dome l’aspiet plui visibil di chel “tignî dongje”, par risurî tornant a scuvierzi lis lidrîs.
Ancje la classe politiche e à vût il mert di fâ il so dovê fint insom: dai sorestants regjonâi ai politics che a jerin a Rome (o fâs i nons dome di Antonio Comelli, Adriano Biasutti e di Arnalt Baracêt, ma tancj si varès di ricuardâ), ducj a àn puartât indevant l’interès dal Friûl che al è tornât a tirâsi sù. E chest al è stât ancje il mert dal guvier che al à afidât al Comissari straodenari on. Giuseppe Zamberletti une autoritât fuarte, che e à savût, adun cui Sindics, meti in vore pal miôr chest prin esempli di autoguvier, cuant che peraulis come “devolution” o “federalisim” no jerin nancje tai pinsîrs des istituzions.
In Abruç cheste componente fuarte di autonomisim no je: il Friûl di chei agns al jere “lontan” di Rome no dome come distance fisiche, L’Aquila invezit e je a pôc plui di une ore di machine de capitâl. E ancje la forme istituzionâl no je la stesse: chi une regjon a statût speciâl cun podês plui fuarts di une regjon a statût ordenari. Cun di plui l’Abruç al ven fûr di un scandul dal an passât che al rint inmò plui delicade la situazion.
Ma i Abrucês a son int che a somein i Furlans: int dure sul imprin, ma ancje buine di vierzisi e dâti il cûr. E cun chest cûr grant e cîr di saltâ fûr dal taramot, parcè che si pues ricostruî cu la ambizion di fâ miôr di ce che al è lât pierdût, salvant ce che al rapresente la lidrîs, la storie, e invezit fasint gnûf ce che al jere stâts fat tai agns 70 o 80. O viôt la pussibilitât e o sint la sperance che l’Abruç al ledi daûr dal esempli dal Friûl pluitost che di chei de Irpinie e dal Belice.
Cualchi volte tu viodis mari e pari di un frut disabil e tu ti domandis dulà che chei gjenitôrs a rivin a cjatâ la fuarce par frontâ une situazion cussì dificile. E pûr, cun dignitât a van indevant. Emergjencis come il taramot di vuê in Abruç, o come chel di îr in Friûl, mi dan la prove che ognidun al à dentri di se la fuarce par tornâ a jevâsi in pîts, salacor plui fuart di prin. E tal stes timp ti judin a fâti memorie che tu sês fragjil e che ogni moment de tô vite, ancje il plui sempliç, al è un tesaur preziôs di rispietâ, parcè che al podarès jessi l’ultin. Ogni zornade e puarte cun se dute la fragjilitât e la fuarce de esistence umane: i tocje a ognidun di nô dimostrâ che la scomesse e pues jessi vinçude ancjemò une volte.
Toni Capuozzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +