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L’EDITORIÂL – Friuli doc cence acent al reste dome une biele sagre

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Friuli doc, scrit cussì par talian. Cuale ocasion miôr par un resonament sul nestri mût di cjalâ lis robis ator. Ma parcè propit Friuli Doc, e la mancjance di traduzion e je volude, par pandi cheste curiositât? Par une serie di motîfs. Il prin e il plui sempliç parcè che si cjate tante int e chest la dîs lungje su dutis lis critichis, la puce sot dal nâs, che tancj di lôr, inteletualuts in gjenar, a mostrin pe manifestazion. Il lôr slogan, par segnâ la diference, lu ai sintût chê altre dì: «Pordenone legge, Udine beve». E vie indevant cuintri la sagre dai cjochetons, al provincialisim che al sarès daûr de stesse. Po dopo magari a contin ai lôr amîs ce biel che al è passâ doi dîs al Oktoberfest di Monaco.
Ma a la int invezit Friuli doc, simpri no tradusût, i va ben cussì: une maniere di cjatâsi, ancje une sorte di svant par podê mostrâ al turist la robe buine di cjase nestre, la origjinalitât de nestre produzion. E scusait se al è pôc in timps dulà che ancje il Tocai al à scugnût voltâ il non.
Dit chest, vadial ben duncje cussì? Nancje pal doi di cope al va ben cussì. Chest juste apont al è Friuli doc, ma a noaltris nus plasarès che al fos «Friûl doc» cun chel circonflès che al fâs la diference.
No son robis di pôc cont i segns te scriture. Visaitsi dome cun ce segretece e vuate che a àn gjavât chê liniute tra Friuli e Venezia Giulia: e jere restade la ultime trincee istituzionâl par ricuardâ a ducj che la Regjon e jere costituide di dôs realtâts diferentis, il Friûl e Triest. E invezit intune comission parlamentâr, par iniziative di un onorevul di chenti, ma dacuardi ducj i partîts, la liniute e je svolade vie e cumò, in barbe a chei che a disin che la Costituzion no si pues cambiâ, no sin plui la realtât che propit i paris de Costituzion stesse a vevin decidût, ma une altre robe miscliçade, contraditorie, sbaliade, cence che nissun al vedi il cûr di dî alc cuintri.
Dificil tornâ indaûr des peraulis scritis, e cussì al vâl par Friuli doc che cul passâ dai agns al à pensât plui a la panze che no al cerviel.
Cence culture, cence cussience un toc di purcit al reste un toc di purcit in ogni bande dal mont. La diference e sta tal rapuart che un popul, par tradizion, par clime, par credince religjose, par mîts e liendis, al à cul gustâ, cul prodot de tiere, ma ancje cul stes lavôr: in sumis, cu la nature e la sô trasformazion.
Di dut chest al è dificil cjatâ olmis tra stands e bancuts, ma soredut impussibil pretindi che cumò a zontedin ce che a àn gjavât.
Jessi duncje a Friuli doc al è come picjâ tul mûr di cjase une riproduzion o un cuadri fals. No vûl dî che in chê cjase no tu cjatarâs un bon acet o che no tu starâs ben in compagnie dai siei parons o che il vin nol sarà bon.
Il dubi al è che forsit no le contin juste, o dute, ti restarà sul stomi.
Ma parcè i Furlans varessino di picjâ copiis, cuant che a àn tancj brâfs pitôrs?
DREE VALCIC

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