Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La produzion furlane doc al sest puest in Italie

Adriano Del Fabro - diretôr dal bimestrâl "SoleVerde"

Lu dîs il Rapuart Ismea – Qualivita
Il Friûl-VJ al è la seste “potence” taliane tal  setôr agroalimentâr certificât, un puest plui insù dal ultin rapuart Ismea-Qualivita, che inte sô edizion riferide al 2019 al regjistre une situazion positive, ancje se cun cualchi paradòs.
Te nestre regjon, di fat, pe mangjative a son regjistradis cinc produzions a Denominazion di Origjin Protete: persut di Sant Denêl, formadi Montasio, broade, vueli tergjestin e salamuts ae cjaçadore (ma chescj nissun ju prodûs), e dôs a Indicazion jeografiche Protete: il persut di Sauris e la Pitine. Tal setôr dal vin, la situazion e je plui articolade. A son 3 produzions Docg (Denominazion di Origjin Controlade e Garantide): Ramandul, Picolit e Rosacis; 9 Doc regjonâls: Friûl, Cjars, Cuei, Lusinç, Aquilee, Cuei Orientâl, Annia, Tisane e Gravis; 3 Doc interregjonâls: Prosec, Pinot grîs e Lison Pramaiôr (in piçule part tal teritori de provincie di Pordenon) e 3 Igt.
Il faturât regjonâl de “DopEconomy” al vâl 892 milions di euros (+4,9% rispiet a doi agns indaûr): une vore ben il setôr dal vin (+7,0%), là che o lin sù al cuart puest in classifiche, ma ben ancje il setôr de mangjative cuntune cressite dal 1,4% (in chest setôr o sin al cuint puest in Italie). I operadôrs a son 701. Cjalant i numars des provinciis (o ex provinciis), chê di Udin e je otave in Italie cuntun faturât di 556 milions di euros (e va sù al sest puest pe mangjative ma e je in diesime posizion inte graduatorie dal vin).
Il persut di Sant Denêl Dop al è il setim prodot certificât cun plui valôr: 307 milions di euros (+1,1%) che a puartin la regjon e la provincie di Udin al secont puest in Italie tes classifichis regjonâl e provinciâl dai prodots a base di cjar.
Te sfere dai vins, intai prins 15 prodots nol è nissun “autocton” de regjon, ma si produsin e si certifichin ancje in Friûl il Prosec (+11,3%) e il Pinot grîs che al cres adiriture dal 601%: di chescj doi vins un al è al prin e chel altri al tierç puest. Pordenon si place te posizion numar 15 (cun 201 milions di euros di valôr prodot) e Gurize te 19, cun 122 milions di euros (+10,5%).
Tra i formadis, il Montasio Dop al ocupe il setim puest pal valôr ae produzion (44 milions di euros cuntun +12,4%) e al consum (66 milions di euros, cuntune incressite dal 14,8%).
Al va ancje marcât il fat che la produzion agroalimentâr certificade (chê che dispès, cuntune retoriche autolaudative, e ven clamade des “ecelencis”) e cres in dutis e cuatri lis ex provinciis de regjon: +14% a Triest; +11% a Gurize; +9% a Pordenon e +2% a Udin.
Tal cont gjenerâl des specialitâts agroalimentârs protetis, al ten bot il primât mondiâl de Italie che,ai 31 di Dicembar dal 2019, e contave in dut 824 prodots Dop, Igp e Stg (Specialitât tradizionâl garantide) regjistrâts a nivel european sui 3.071 dal mont intîr: plui di un prodot su cuatri tra chei regjistrâts e certificâts pe lôr cualitât al è talian. I operadôrs a son passe 182 mil e il valôr de produzion al passe i 16 miliarts di euros. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +