Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA PATRIE SOT DAL TEI. Rude e i siei zimui francês, dissendents dai emigrants

Alfonso Marcellino Sgubin - Za Sindic dal Comun di Rude - President Comitât pal zimulament cun Castin e Duran

E tache ai 20 di Lui di Parteulis la gnove stagjon di incuintris intai paîs.
Par jessi inzornâts, cjalait il nestri sît e il profîl Facebook de “Patrie”

Istât dal 1998: Gilbert Ulian, sindic di Duran, paisut dal Gers, Sud-Ovest de France, al rive pe prime volte in Friûl, a Rude. Di chenti al jere partît tal 1924 so pari Oreste, a nancje doi agns, cu la famee e altris parincj e paisans, in dut 120 personis ancje di Parteulis e di Sacîl. In buine part a jerin piçui parons o colonos che a sielzerin di emigrâ parcè che a jerin socialiscj e lis scuadratis dai fassiscj ju vevin cjapâts di smicje. Si jerin sistemâts tal cjistiel di La Testère, a Pregnan, vivint par agns e agns intune “comugne” basade su la condivision e su la cooperazion, sot de vuide organizative propit di Sisto Ulian. Cui agns a deventarin citadins francês e po tancj a jentrarin te Resistence cuintri dai naziscj te seconde vuere mondiâl.
◆ Tal 1998 Gilbert, a Rude, al fo ospit di Franco Lenarduzzi, so cusin secont e vuê sindic dal paîs; in chê volte o jeri sindic jo, e Franco al jere vicesindic. Intun incuintri in Municipi e nassè la idee di un zimulament cul comun di Duran e cul vicin comun di Castin, che al veve come sindic Jöel Mignano. I Comitâts di pueste, vuidâts di Franco Lenarduzzi, Gerard Grossac e Andrè Costa dopo un an di contats a distance e un scambi di delegazions, za tal 2000 a rivarin ae firme di un Pat di zimulament jenfri il comun di Rude e i doi comuns francês. In chê ocasion 120 “gersoises” a rivarin a Rude e po dopo 120 rudês a lerin tal Gers. Ducj intes fameis, che si son scambiadis ospitalitât creant cussì leams une vore profonts.
◆ Di in chê volte a son stât ogni an incuintris, confronts e scambis cun visitis in Friûl o tal Gers e ancje cjatantsi in localitâts a “mieze strade” cu la visite a cetantis localitâts francesis e talianis. La passion dai Comitâts e à strissinât in chest biel procès no dome i sorestants, ma ancje lis associazions, i grups sportîfs, musicâi, culturâi e plui in gjenerâl la int, cu la realizazion di libris, CD, mostris di art e di fotografie.
◆ Dut chest al à strent i rapuarts e sburtât lis personis di chescj Paîs europeans diferents par storie, culture, tradizions, a cognossisi e a confrontâsi intal rispiet de lôr unicitât. A son stadis e a son ancje ocasions pai aministradôrs di capî i problemis, la organizazion e i ordenaments di chestis realtâts, par infuartî la prospetive di une Europe simpri plui unide.
◆ Nol è mai stât dismenteât il motîf di fonde dal zimulament, ven a stâi la migrazion dai furlans tal Gers e il leam che si è mantignût. Un esempli: tal 2014 la tessare “ad honorem” de ANPI e je stade consegnade a Oreste Ulian, furlan emigrât che al à combatût te Resistence Francese come “maquisard”. Il zimulament al è stât ancje stimul pai tancj dissendents des fameis furlanis par fâ nassi il “Fogolâr Furlan de Guascogne” sot de vuide di Italo Scaravetti; il sodalizi, tra i siei tancj merits, al à ancje chel di mantignî o di fâ imparâ la marilenghe.
◆ Purtrop la pandemie causade dal Covid 19 e à impedît che l’an passât si celebràs a Rude il vincjesim inovâl de firme dal pat. Ma i Comitâts, vuidâts di Jean Marc Busato e Jöel Dabiezies,  a stan za lavorant pal incuintri che o sperìn di realizâ l’an che al vignarà.❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +