Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“La memorie de tiere” intai documentaris di Roberta Cortella

Erika Adami
Roberta Cortella

Une vite ator pal mont par contâ cu lis imagjins il valôr des identitâts diferentis

Cui siei documentaris e à fat cognossi il Friûl al public televisîf talian: storiis e memoriis de Patrie e de sô int, paisaçs unics, borcs e tradizions cence timp, sclesis di mistîrs antîcs intune tiere “in moviment”. Une tiere amade profondementri, contade cun delicatece e sensibilitât. Roberta Cortella, 53 agns, di Montreâl, lu à simpri tal cûr il Friûl, lassât, 21 agns za fa, par tacâ a lavorâ tant che autore, senegjatore e regjiste di documentaris e seriis televisivis di caratar storic, antropologjic, ambientâl e sociâl. «Mi plâs contâ storiis e scuvierzi gnovis realtâts, te condivision, valorizazion e integrazion des diferencis», e dîs Roberta.
◆ «E jere la fin dai agns Novante cuant che mi àn domandât di scrivi i tescj par un documentari sul Aspromonte, in Calabrie». Di in chê volte no à plui smetût. I siei lavôrs a son lâts in onde su impuartantis emitentis talianis e forestis. Pe Rai, e à colaborât pes trasmissions “Geo”, “Alle falde del Kilimangiaro” e “Doc3”. Par “Geo” – il program di Rai3 dedicât ai grancj temis de nature e dal ambient, al futûr dal planet e aes tradizions de Italie – e à contât la Cjargne, i magrêts, la Val Resie, la risierve di Curnin, il Cjanâl de Ciline, Glemone e i paîs dal dulintor tai 40 agns dal taramot. «O ai braùre di fâ cognossi la mê tiere. Dal difûr e je viodude come un puest vêr, di tradizions e lidrîs, cuntune identitât fuarte e une storie antighe. A mi – e va indevant Roberta – il Friûl mi à dât tant: la flessibilitât mentâl di passâ di une lenghe a chê altre, tun miscliç di culturis straordenari… E je une tiere li che un al cres in maniere privilegjade, che ti da tantis oportunitâts, li che jo o cjati il sens di tantis robis: il sens de convivence di popui diferents, de integrazion, de tradizion, ma ancje de inovazion».
◆ Al è par chest – par un leam mai vignût mancul cul Friûl, dulà che e torne dispès – che Roberta Cortella e à acetât cun entusiasim la propueste di Ente Friuli nel mondo di descrivi tun documentari i siet ecomuseus de regjon. «Mi àn fat prime di dut un grant regâl a mi», e conte la regjiste e autore furlane, che ta “La memorie de tiere” – chest il titul dal lavôr – e piture, cuntune voglade origjinâl e profonde, chestis realtâts che a àn une part fondamentâl te conservazion de identitât culturâl di une comunitât, des tradizions di un teritori, ma ancje te sô trasformazion. «Par me e je une memorie sentimentâl. Cun chest gno ultin documentari o ai fat un viaç tes emozions che mi àn regalât i puescj che o ai visitât e lis personis che o ai scoltât». Artesanis e artesans locâi a àn contât la lôr storie, la voie di podê tramandâ lis lôr professions, che «in dì di vuê a puedin rapresentâ gnovis ocasions di lavôr e di riscat sociâl. Il futûr dal Friûl al passe par chestis personis, pal tornâ a vivi tai borcs, in mont, pal recuperâ il rapuart cu la tiere e la inteligjence des mans. Mauro, un scarpelin di Clausêt, si iluminave a fevelâmi dal so mistîr; tai siei voi e jere dute la dignitât e la braùre dal lavôr manuâl, la cussience di vê une responsabilitât tes sôs mans ruspiis, chê di puartâ indevant il savê ereditât dai vons, inlidrisât te sô tiere».
◆ I documentaris di Roberta a cjapin forme tal cidinôr, sul ôr dai boscs di Trevignano Romano, paisut sul lât di Bracciano, li che e vîf di tancj agns cul om, Marco Leopardi, regjist e diretôr de fotografie. Insiemi a àn fat diviers lavôrs, e vivût plui di cualchi aventure. «Tal desert dal Chihuahua, in Messic, a son coloniis menonitis di origjin todescje, là che la vite e je ferme a doi secui indaûr. La int e fevele il plautdietch, un todesc antîc; a son ducj bionts e cui voi celescj; a vivin tal rispiet de Bibie e un consei dai ministris de comunitât ju judiche devant di ducj. Cul rivâ de eletricitât, i menonits plui conservadôrs, che a dinein il progrès tecnologjic, a àn abandonât ancje chei lûcs che, secont lôr, a stavin par jessi contaminâts e omologâts al rest dal mont. Chest ju à puartâts a un esodi bande un dai lûcs plui isolâts de tiere: la foreste boliviane. Pal nestri documentari (“Il mondo perfetto”, produsût par National Geographic Channel, al à vût un grum di ricognossiments, ndr) o vin cjapât sù testemoneancis tra Messic, Bolivie e Stâts Unîts. E je stade une esperience pardabon potente».
◆ Tal an dedicât a Pieri Pauli Pasolini tal centenari de sô nassite, Roberta e je in vore suntune gnove opare dedicade al inteletuâl furlan, tra lis sôs passions. «Al à sgorlât i furlans, cirint di dismovint la cussience par che a recuperassin la lôr lenghe, la lôr storie, la lôr identitât», e ricuarde, marcant la straordenarie atualitât di Pasolini. «Te scuele e te cognossince al viodeve une forme di riscat sociâl, la pussibilitât di cambiâ, in miôr, la vite, e in dì di vuê mi pâr un messaç di fonde, massime pe zoventût», e zonte Roberta che cu la mularie e à tant a ce fâ, stant che e insegne lenghe spagnole a timp parziâl tune scuele medie di Rome. «Il contat cul mont dai fantats e je une font continue di inzornament, ispirazion e confront». Tal passât di Roberta a son diviersis esperiencis di insegnament: come docente di lenghis spagnole e taliane in istitûts privâts talians e forescj, e po di lenghe e leterature furlane in iniziativis inmaneadis dal Dipartiment di Filologjie romanze de Universitât dal Friûl e Alpe Adria. Materiis studiadis tal Ateneu furlan cu la professore Piera Rizzolatti. «O ai podût rinfuarcî la mê identitât. Al è stât tant che dâ un fondament sientific a alc di familiâr. O ai simpri fevelât furlan a Montreâl, mal àn insegnât mê mari e gno pari, e il valôr de mê lenghe mal à trasmetût la mê mestre des elementârs, Rosanna Paroni Bertoja, che za in chei agns – prime dal taramot – nus insegnave il furlan e nus puartave a intervistâ artesans e paisans. O ai vût personis iluminadis che mi àn compagnât sul troi de vite». ❚

………………………………………………………………………………

In cjamin cui detignûts

I protagoniscj di “Boez Andiamo Via”, la docu-serie sul cjamin tant che pene alternative ae preson

Roberta Cortella e à une passion pal trekking. «Cjaminâ al è terapeutic, A pene che o pues o partìs, dispès bessole. Ancje se bessole no tu sês mai, sui cjamins. Tai ultins 20 agns o ’nd ai fat di luncs tant che chel di Santiago, la Vie Francigena, il Cjamin di Sant Francesc, chel di Sant Benedet e la Romerìa del Rocio». E propit su la strade par Santiago, tal 2004, al cjape forme un progjet coragjôs. Roberta e sint fevelâ pe prime volte dal cjamin judiziari: une pene alternative ae preson, praticade in Belgjiche, che po e cjape pît ancje in altris Paîs europeans. Il mecanisim al è sempliç: proponi un lunc viaç a pît a un grup di carcerâts, doprant il cjamin tant che strument di formazion e riabilitazion.
◆ Su cheste esperience, mai fate prime in Italie, Cortella e fâs un documentari, “La retta via”. La pelicule e je notade di une autore Rai che i propon di fâ une version taliane dal cjamin judiziari pe television. Cussì e nas la docu-serie “Boez Andiamo Via” che e je lade in onde tal 2019 su Rai 3: dîs pontadis, produsudis de Rai e realizadis in colaborazion cul Ministeri de Justizie, che a ricostruissin il viaç a pît di sîs detignûts, ancje tune preson minorîl. Il grup, condusût di une vuide escursionistiche e di une educadore, al cjamine dilunc de vie Francigena: 50 tapis, di Rome fin ae ponte de Pulie, a Santa Maria di Leuca, par 900 chilometris sù par jù. Po, al ven un tierç cjamin judiziari, dal lât di Bracciano a Florence.
◆ «A son esperiencis che ti cambiin la vite. I fantats che o vin compagnâts a àn aes spalis storiis che a lassin scaturîts. Nol baste un cjamin par riscatâsi di agns di criminalitât, ma al jude, tant. Chescj zovins a vevin bisugne di cualchidun che ju scoltàs, cence judicâju, cence identificâju cul lôr reât. Un di lôr lu vin cjapât in famee. O vin vût fiducie in lui, e lui in se stes. Al è stât cun nô un pâr di agns e cumò si è maridât, al à un lavôr e une cjase sô».. ❚

………………………………………………………………………………

Il profîl di Roberta Cortella

Nassude tal 1968 a Davian e cressude a Montreâl, si lauree tal 1997 in Lenghis e leteraturis forestis te Universitât dal Friûl cuntune tesi su la passion di Pieri Pauli Pasolini pes lenghis neolatinis tai agns furlans. E vîf par un pâr di agns dongje Barcelone in gracie di une borse di studi de Universitat Autònoma de Barcelona. E partecipe a progjets universitaris su la tutele, promozion e normalizazion des lenghis minorizadis e a viaçs informatîfs e formatîfs li dal Dipartiment di Politiche linguistiche di Barcelone.
◆ Dal 1999 e colabore tant che autore, senegjatore e regjiste di documentaris e seriis televisivis di caratar storic, antropologjic, ambientâl e sociâl cun diviersis societâts di produzion, agjenziis e istituzions talianis e forestis. I siei lavôrs – plui voltis vincidôrs di festivai innomenâts – a son stâts trasmetûts, tra chei altris, di Rai, Television de Canarias, Television de Castilla y Leon, National Geographic Channel, Arte, Zdf, Ndr, Ohm TV, Yle, Al Jazeera, RTSI.
◆ E vîf a Trevignano Romano e e insegne lenghe spagnole a timp parziâl tune scuele medie di Rome.
◆ Cjaminadore apassionade, e je componente dal progjet european BA Network che al pant l’ûs dal cjamin tant che alternative ae preson. In colaborazion cul Ministeri de Justizie, e à inmaneât diviers cjamins cun zovins cuntun passât di disasi e criminalitât. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +