Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La “manute alçade” di un autonomist

Dree Valcic

✽✽ Devant dai fenomens, dai events che aromai si palesin simpri cun dimensions e carateristichis diviersis di chês che o jerin usâts o che, dut câs, o vin gjestît intai decenis passâts, dut un colp si cjatìn devant di decisions gnovis, di sieltis irevocabilis.
✽✽ Sigûr, par cualchidun, e dispès tra i tancj che si intanin intes salis dal podê, al è plui facil fâ il gnogno par no paiâ il dazi, dineâ fintremai la esistence stesse di ciertis tematichis, fin a acusâ cui che al va indenant a evidenziâlis di jessi catastrofist, antisisteme e – parcè no – “comunist”. Vecjo vizi mai dismetût de diestre cuant che e reste cence argoments, ma metodi aromai adotât ancje a çampe cuant che cul tiermin “reazionari” – se al va ben, e se no si rive a “fassist” – si tint a emargjinâ posizions no in linie o discomudis.
✽✽ Se nô furlans o vessin di colâ in cheste vuate, o varessin fat un altri pas bande la disgregazion dal stes concet di identitât e de fuarce che cheste peraule e esprim. O sclarìs miôr: se o lessin daûr des ideologjiis tant che strument di analisi e di judizi, o finiressin cul vê di inschiriâsi su supuescj teorics, cul acetâ lis liniis politichis derivadis di chei, e infin ancje il gjenar di soluzions proponudis. O disìn daurman che di soluzions, dal moment che a nassin di cheste impostazion, si ’nt viodin pocjis.
✽✽ Cjapìn il teme de imigrazion che nus tocje di dongje, viodût che l’itinerari balcanic al à tant che pont di rivade propit la nestre regjon. La ipotesi butade li di un hotspot a Jalmic e à discjadenât no dome la proteste ferbinte dai siei abitants, ma e à viodût il confront di doi modei, par cont gno ducj i doi ideologjics. Di une bande cui che al stime che chescj lûcs, a metât tra presons e cjamps rifugjâts, a sedin la uniche soluzion par blocâ i flus clandestins; di chê altre al è cui che al pense che dome l’acet slargjât al sedi la rispueste al fenomen. Se o pensais ben, dutis dôs lis formazions a calcolin che chescj esodis di masse a puedin jessi gjestîts cence une strategjie juste di acet. I prins a pensin che il probleme si decidi scuindint lis personis, i seconts che al basti dividilis tra i comuns par no jessi “barbars”. Se dopo a zirin dut il dì cence fâ nuie, tacâts tal telefonut…
✽✽ A nissun no i passe pal cjaf di dâ un sens finît a ce che al è daûr a sucedi, cirint une soluzion che e rivi a interagjî tra il fenomen migratori e lis dificoltâts simpri plui grandis intal nestri Friûl par vie de denatalitât.
✽✽ Insume, tra cui che al crôt ancjemò che la Italie e vedi vût un rûl di civilizazion in Afriche parcè che e à fat lis stradis e no parcè che e bombardave lis “bielis abissinis” cui gas, e tra cui che al pense che invezit o sin pronts e soredut in stât di acetâ ducj, al varès di jessi cui che al alce la manute e che al dîs: “O vin studiât un plan seri e sientific par dâ un lavôr dignitôs, une cjase e assistence a chei che a vuelin fermâsi. Provìn a “fâ la nestre part” in non di cuant che o jerin nô a emigrâ, cuant che il guvier talian nus mandave a murî a Marcinelle in cambi dal cjarbon o intes barachis di bande in Svuizare.
✽✽ Chê e je la “manute alçade” di un autonomist, che al pense ae sô tiere, ai disgraciâts dal mont e no ai zûcs di une politiche cence ideis, ma soredut imorâl. ❚

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +