Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La lungje bataie pal Teatri stabil furlan

Erika Adami

Al puarte indevant il sium dal so mestri Nico Pepe (che al fo diretôr dal «Teatro Ateneo» di Rome e dai Teatris stabii di Turin e Palermo): chel di rivâ a meti sù une compagnie di professioniscj cuntun repertori in marilenghe. Dal 1987, cuant che Pepe al murì, e massime di cuant che al fo elezût conseîr comunâl a Udin tal 1998, Bepi Agostinis – vetrinist di profession, ma cul teatri tal cûr – al fasè sô chê idee e al scomençà a pensâ ancjemò plui in grant, sburtant par meti in pîts un Teatri stabil furlan. Cul jutori de «la Patrie dal Friûl» e de Societât filologjiche furlane al à tirât sot, in 5 agns, sù par jù 4 mil 600 firmis a pro di chel progjet, che al nas dal desideri di valorizâ e rinfuarcî la lenghe furlane, di puartâle fûr dal Friûl par fâ cognossi une culture restade sierade masse a dilunc, di stimolâ la produzion di tescj origjinâi in marilenghe.
Agostinis, sul Teatri stabil a vignî lis ideis a son claris…
«Sì, chest Teatri al varès di jessi autonom, logât intun dai trê cjâfs lûc di Provincie furlans, ma cun caratar itinerant, e al varès di vê une compagnie stabile di atôrs professioniscj, che e varà di puartâ i spetacui in marilenghe ancje te scuele. In Friûl-Vignesie Julie o vin za dai teatris stabii, ma nissun al à a ce fâ in detai cul furlan».
Parcè i furlans domandino un Teatri stabil o une compagnie stabile di professioniscj?
«Parcè che il teatri al è un mieç une vore impuartant sedi par pupilâ sedi par valorizâ la marilenghe su dut il teritori furlan, ancje par puartâ la nestre culture ator pe Italie e tal forest, e no dome intai Fogolârs. Dome puartant a un nivel professionâl il nestri teatri, chest al podarà rinovâsi e miorâsi. E no podaran fâlu lis filodramatichis, pûr cun dute la pensative e passion che a puedin meti tai lôr spetacui, ma che a restin a un nivel diletantistic».
Cjalant indaûr, no son tancj i esemplis di un teatri in lenghe furlane di cualitât fat di professioniscj…
«Just. O ricuardi dome “I Turcs in Friûl”, tal 1995, pe regjie di Elio De Capitani, gjavât fûr di un innomenât test di Pasolini, e “Bigatis”, tal 2000, direzût di Gigi Dall’Aglio, partint di un test di Elio Bartolini e Paolo Patui. A verin un impuartant sucès di critiche e soredut di public, e ancje chei che no mastiavin il furlan ju capirin e, a dilunc, ju aplaudirin».
Viodial vignî indevant un gnûf «I Turcs tal Friûl»?
«No in curt».
Nuie di segnalâ tal panorame dal teatri furlan di vuê?
«Mah, a son brâfs atôrs professioniscj furlans, che a puartin in sene lavôrs, ma cun doi, trê personaçs. Il Teatri, chel cu la T maiuscule, e je une altre robe».
In seste Comission conseâr Pietro Colussi, dai Citadins pal president, al veve obietât che no son tescj in marilenghe impuartants di rapresentâ.
«Sì, ma cuntune compagnie di professioniscj, i nestris dramaturcs a saressin sburtâts a esprimi la lôr fantasie, ancje parcè che i tescj no vignaressin presentâts de solite filodramatiche e no dome in Friûl. E, se al covente, intun prin timp si pues voltâ par furlan autôrs forescj, lu à pûr fat il Stabil sloven (in cheste direzion al va il Css che al prodûs “La lungje cene di Nadâl”, at unic di Thornton Wilder, tradusût in marilenghe di Paolo Patui par Gigi Dall’Aglio, che si podarà viodi te suaze de stagjon 2007/2008 dal Teatri Gnûf Zuan di Udin, ndr)».
Isal pardabon il «materiâl uman» par meti in pîts une compagnie stabile di professioniscj?
«Sì, lu à preparât la Civiche academie di art dramatiche “Nico Pepe” di Udin cul cicli trienâl par atôrs professioniscj dal teatri furlan (che Agostinis, di conseîr comunâl di Udin, al à vût il mert di inviâ, ndr). Dut câs, a varessin di jentrâ dome atôrs za innomenâts in cjamp statâl o diplomâts in academiis teatrâls».
Recitâ par furlan nol è, duncje, sinonim
di sieradure.

«No, nol vûl dî sierâsi tal nestri scus, ma podê puartâ fûr la nestre culture e fâle cognossi inmò miôr. Il teatri che o domandìn di realizâ al varà di vivi di inovazion e di ricercje, nol varà di cori il pericul dal isolament. La compagnie stabile furlane e varà di confrontâsi cun chês di Regjons dulà che a son, come inte nestre, lenghis minoritariis, par insiorâsi culturalmentri. E varà di fâsi puartevôs, sul plan regjonâl, talian e internazionâl, de culture e de civiltât furlane, sedi pal lavôr sul palc di sene sedi cun altris ativitâts culturâls, ancje in colaborazion cui scritôrs e poetis di chenti, tant che leturis, conferencis, iniziativis cu la scuele, teatri pal mont dai lavoradôrs… E varà di crodi intune sô funzion sociâl e culturâl, di incressite dal public. E je ore di fâ teatri dome cun chê di fâ ridi. Il teatri al à di cjacarà dai problemis dal vuê, al à di fâ pensâ».
Teatri stabil, a int lu domande
De istituzion di un Teatri stabil par furlan, domandât di 4 mil 600 furlans sù par jù, si fevelarà in Consei regjonâl dome in Otubar, te suaze de discussion de gnove leç su lis ativitâts di spetacul dal vîf. Lu à confermât Kristian Franzil, president de seste Comission conseâr, che, ai 7 di Jugn, e je stade presentade la petizion a pro de istituzion dal Teatri stabil furlan o di une compagnie stabile professionâl di teatri par furlan, prudelade ancje dai presidents des Provinciis furlanis di Udin, Marzio Strassoldo, di Gurize, Giorgio Brandolin (che cumò nol è plui in cjarie), di Pordenon, Elio De Anna, dal retôr de Universitât dal Friûl, Furio Honsell, di personalitâts de culture e di clapis culturâls, tant che la Filologjiche furlane. Pecjât dome pe int di teatri, che e à pandût «pocje sensibilitât pe iniziative – al dîs Agostinis, che al à ilustrât la propueste in Regjon –. Forsi a àn pôre di pierdi bêçs pal lôr ortut».
«Alc o fasarìn», al dîs Franzil, ma, al pâr di capî, dificilmentri si rivarà a un Teatri stabil, ancje par vie dai «coscj significatîfs che e à une struture di cheste fate». La petizion e jere stade presentade al president dal Consei regjonâl Alessandro Tesini za ai 30 di Zenâr dal 2006.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +