Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Associazion «Per Eluana»

............

«Per Eluana»_ (www.pereluana.it) e je une Associazion fondade intal 2009 dopo lis vicendis dramatichis che a àn viodût la famee Englaro impegnade a fâ rispietâ la volontât di lôr fie Eluana, in stât vegjetatîf permanent di plui di 15 agns.
Beppino Englaro, il pari di Eluana, al è il President. Presentade al Senât de Republiche ai 19 di Març dal stes an, e je apartitiche e i fondadôrs si ricognossin intai ideâi di libertât e di tolerance fissâts de nestre Costituzion, intal rispiet dal pluralisim dai valôrs e dai dirits civîi.
Cemût che si pues lei ancje tal articul 5 dal statût, la associazion e vûl promovi e tutelâ il dirit di ogni citadin di sielzi in libertât, in maniere autonome e in maniere cussiente i trataments sanitaris di jessi sometûts, in plui de facoltât di refudâ chei lesîfs de proprie libertât e dignitât personâl, come previodût de Costituzion de Republiche Taliane.
Il sodalizi al ricognòs il rûl centrâl dal miedi e dal operadôr sanitari e al favorìs la formazion di une culture buine di determinâ un dialic permanent tra miedi e pazient.
In chê prospetive, la Associazion «Per Eluana» e vûl:
a) dâ impuls ae informazion sul stât de sanitât e sui disvilups de ricercje, ancje intai siei aspiets bioetics e juridics;
b) favorî la atuazion concrete dal dirit al consens libar e informât, par che lis volontâts esprimudis  dal citadin in relazion a un intervent medic o a un tratament terapeutic a sedin tignudis simpri in considerazion, ancje intal câs là che il stes nol sei plui in stât di esprimi i propris intindiments;
c) promovi la informazion su lis pussibilitâts di bonâ la soference in câs di malatie midiant di curis paliativis, favorint la difusion, la aplicazion, l’insegnament e la ricercje.
ULTIME ORE
Ai 19 di Novembar, intune circolâr i ministris Sacconi, Fazio e Maroni a àn declarât ilegjitims i regjistris dai testaments biologjics tignûts di diviers Comuns. La rispueste di Beppino Englaro e je stade «Se i regjistris no valin, che nus disedin alore ce che al è che al à valôr par che e sedi rispietade la volontât dai citadins ancje tal moment che no puedin plui difindisi o dî a clâr ce che a vuelin».

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +