Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – GNOVIS IN VETRINE. Il contadin e il diaul

............

La esperience didatiche metude adun dilunc de Istât dal 2010 de pro loco di Ruvigne tal parc comunâl, e à cjapât forme intun biel librut dal titul “Il contadin e il diaul”.
Chest lavôr, realizât dal mestri Giorgio Pascoli e Stefania Agostinis, ducj i doi di Ruvigne, al à il merit di furnî plui insegnaments metint insiemi la tecniche artistiche, la conte di une storie di paîs e l’ûs de lenghe furlane.
Si comence di fat cu la narazion de furbetât dal contadin che al met tal sac il diaul par no fâsi puartâ vie i sudôrs dal so lavôr, fasint jentrâ cussì i frutins te dimension de nature e dal mont agrari.
La storie e devente un pretest par tacâ a fâur cognossi lis verduris che a cressin sul nestri teritori, gjavant fûr peraulis e nons des plantis aromai dismenteadis, e mostrantiur il procès di produzion dal mangjâ.
Po dopo e je la volte di provâ, cu la tecniche dai acuarei, a dissegnâ lis verduris daûr lis indicazions dal mestri Pascoli, un mût divertent par cjapâ confidence cui materiâi didatics e par fâ lavorâ la fantasie.
Lavorâ cui fruts su chestis tematichis al à ancje permetût di frontâ il teme de “Biofesta”, une fieste che e je deventade simpri plui impuartante par Ruvigne e no dome, o ben spiegâur ce che al vûl dî valorizâ la produzion e il consum di prodots dal teritori e la sielte di fâ arlevament o agriculture biologjiche.
I autôrs, ducj i doi impegnâts tal mont dal insegnament e de tutele de lenghe furlane (a àn di fat cjapât il Master di II nivel “Insegnâ in lenghe furlane” li de Universitât dal Friûl) a son ancje curadôrs di progjets pe valorizazion dal furlan, convints che une lenghe, ancje se “minoritarie” e sedi une ricjece in plui e no un limit. Par chest motîf il fin di chest lavôr, realizât ancje in gracie dal contribût de Provincie di Udin, al è chel di podê jessi doprât ancje tes scuelis, par furnî un strument didatic in plui te ufierte formative in lenghe furlane. ■
Venusia Dominici

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +