Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La disfide sociâl di Valentina Martinis, tignî net l’ambient e unide la int cun “RipuliAMOci Challenge”

Sara Traunero

“CUALE ISE LA ATIVITÂT DI “RIPULIAMOCI CHALLENGE”?
“RipuliAMOci Challenge” al è un grup Facebook di volontariât, nassût dal impegn di volê metisi a fâ intervents di pulizie dal ambient e, par jessi plui precîs, di racuelte dai refudums che o cjatìn.
E je une azion impuartante di amôr pal teritori furlan che al è tant siôr di biodiversitât e di zonis di bielece rare, che a meretin di jessi difindudis e tuteladis miôr che si pues.
La nestre azion di fonde e je une vore semplice: o individuìn une zone particolâr che e à bisugne di jessi netade dai refudums, si armìn di sacs pes scovacis, manecis e altris furniments utii pal câs specific, o din dongje i refudums, ju metìn intai sacs e ju puartìn vie.
La “tradizion” e je chê di fâ une foto prime e dopo dal intervent di pulizie, par dopo publicâle e condividile sui social, par che ducj chei altris iscrits a viodin il risultât dal lavôr fat.
Clâr che e je lassade la libertât massime in chest sens: ognidun al sielç dulà che e cuant lâ, se fâ un lavôr individuâl, di cubie o di grup, e se publicâ o no lis fotos.
I intervents di pulizie a puedin jessi ancje “improvisâts” di cualsisedi volontari, ma tal stes timp cualchidun di nô si impegne, in maniere setemanâl se no ogni dì, a programâju: o publichìn sul grup la date, il lûc e l’orari de jessude, invidant a partecipâ ducj chei che ur interesse.
O crôt che un grant pont di fuarce, pai partecipants aes nestris ativitâts, al sedi chel di sintî di dâ il propri contribût in maniere dal dut libare e spontanie, cence imposizions e soredut sintintsi plui utii a nivel individuâl: chest ultin al è un fatôr fondamentâl, parcè che cussì ogni individui al sint di fâ dal ben no dome pal ambient e pe comunitât, ma ancje par se, par favorî un so insiorament personâl.”


__
“CEMÛT ISE NASSUDE LA IDEE DI METI IMPINS CHEST GRUP?”
“La idee e je nassude cuasi par câs, intal periodi aromai lontan dal lockdown dal 2020: fasint une cjaminade, mi è vignude la idee di cjapâ sù lis scovacis cjatadis dilunc vie il percors, e o ai pensât daurman a trop che al sarès stât biel e util se altris personis a vessin scomençât a adotâ il stes compuartament. Cussì tal mês di Setembar dal 2020 o ai decidût di vierzi “RipuliAMOci Challenge”, che al à tirât dongje dal prin moment un numar di personis tant plui alt di ce che mi sarès spietade: a vuê, a distance di aromai cuatri agns, o vin plui o mancul 7.500 iscrits, un numar in cressite costante. I ten a marcâ, però, che il grup Facebook al fâs plui che altri di “vetrine” publiche par chel che o fasìn: il valôr reâl al è intal risultât dal nestri lavôr, in ce che che si oten te realtât, inte sodisfazion che si sint rivant ai nestris obietîfs e condividint cun chei altris chescj moments biei, e il significât che a àn vût par nô.”
__
“A CUÂI OBIETÎFS SÊSO RIVÂTS FIN VUÊ, E CUÂI VÊSO PAL AVIGNÌ?”
“A son tantis lis concuistis fatis in chescj cuatri agns: par esempli, la popolaritât dal grup e je rivade a un nivel che nus à fats comparî in tancj gjornâi, fra chescj un di Milan là che la ativitât di “RipuliAMOci Challenge” e je stade descrite tant che esempli perfet dal furlan medi che devant di un probleme, impen che lamentâsi cence fâ nuie, si ravaie lis maniis e al agjìs in concret par risolvilu.
L’obietîf principâl che si sin metûts pal 2024 al è chel di organizâ events localizâts di pueste in zonis dongje di cors di aghe; intal specific, o sarìn atîfs a Midun, Marine Julie e a Staranzan.
Chescj intervents a son pussibii ancje in graciis dal cuarp forestâl dal Friûl, che ogni an al organize la iniziative “Parco nei parchi”. In chê ocasion si fasin ancje spetacui teatrâi, concierts e ativitâts di caratar culturâl, e pe edizion dal 2023 o sin stâts premiâts e nus è stade ufierte une donazion.
Di là di chest, o sin impegnâts simpri in plui manieris: par esempli, o colaborìn cui Comuns in ocasion des zornadis ecologjichis e o organizìn incuintris formatîfs intes scuelis.
O vin colaborât ancje cul Zîr di Italie Plogging, un event sportîf là che a partecipin tancj grups e associazions; si sin iscrits ancje nô e o vin organizât zornadis di racuelte di refudums che a àn clamâts dongje tancj partecipants.
Dal sigûr, si augurìn che chest nestri esempli si sparnici il plui pussibil ancje fûr dai confins regjonâi, e chest sot cierts aspiets al è za daûr sucedi. La nestre sperance e je che dut chest al sedi dome il principi di alc che in futûr al deventarà tant plui grant.” ❚

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +