Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Intune fotografie il sbeleâ des lenghis dai fantats

Serena Fogolini

Cuâl isal il stât di salût de lenghe furlane tra i nestris zovins? Isal pardabon cussì clopadiç come che a spessein a craçolâ i ucielats o si cjatìno impen denant di une cundizion avonde stabile, massime se si ten cont di un campion simpri plui miscliçât e viert a gnovis culturis?
◆ Di cualchi an, un imprest une vore zovevul che si preste a fâ di spieli di cheste situazion al è chel de “Fotografie linguistiche” dai students des secondariis di secont grât, par cure de Lavagne Plurilengâl, la rêt di docents e di istitûts che a puartin indenant l’insegnament dal furlan intes classis di chês che un timp a vignivin clamadis scuelis superiôrs.
No cate lis dificoltâts dal moment, il campion di riferiment pal an 2020-2021 al è stât di passe 700 students (738 cuintri i 940 dal an passât) di 8 diviers istitûts sparniçâts ator pal Friûl (Bearzi e Marinelli di Udin, Paolo Diacono di Cividât e di San Pieri dai Sclavons, Linussio di Codroip, Manzini di San Denêl, Paschini-Linussio e Solari di Tumieç).
◆ La analisi dai cuistionaris e je stade curade dal professôr Gabriele Zanello de Universitât dal Friûl e e je stade presentade dulinvie de zornade di formazion “Marilenghe & Mariscuele”, par cure de Societât Filologjiche Furlane, ai 10 di Avrîl, cuntun biel intervent dal professôr Luca Melchior de Universitât di Klagenfurt.
◆ Stant ai dâts, il furlan al ven fevelât in medie di plui de metât dai fantats, cun percentuâls che a rivin al 70% in Cjargne (li che une part dai zovins e à marcât di cognossi tant che lenghe il “cjargnel”, duncje cuntun fuart sens di apartignince e ancje di diversificazion rispiet al furlan fevelât te plane), biel che si sbassin al 35% a Cividât e San Pieri dai Sclavons, li che par altri e salte al voli la presince une vore scjarse dal sloven (dome 7 câs su dut il campion). Al pâr che tra paris e fîs si tindedi a doprâ di plui la lenghe furlane, intant che i dialics par furlan cu lis maris a mostrin une percentuâl plui basse. L’anel fuart pe trasmission de lenghe, dut câs, a restin i vons (plui dal 52% dai students al fevele par furlan ai nonos e il 61% dai vons al dopre il furlan cui nevôts, cun pontis che a rivin al 78% a Tumieç).
◆ Cui amîs, invezit, il numar dai zovins si sbasse a mancul dal 30% (l’an passât o jerin sù par jù a un tierç dal campion) e la percentuâl e cale inmò di plui intal contest de scuele. Une piçule part (10%) dai zovins e dopre la lenghe furlane cuant che al jentre intune buteghe e plui dispès al ven servît di cualchidun che le cjacare (20%).
◆ Il furlan, dut câs, al ven doprât ancje te forme scrite, massime intes mails, intes chats o tai socials, di bande dal 12% dai intervistâts (par cumò l’inglês al è plui frecuent e al rive a une percentuâl di cuasi un cuint dai messaçs), ma la strade par un ûs plui critic e cussient de lenghe e je inmò lungje, stant che dome il 4% al lei libris (o materiâi sui sîts internet) o al cjale trasmissions par furlan (culì però al va ancje ricuardât che la ufierte ore presint e je une vore limitade e forsit no je indreçade a cheste fasse di public).
◆ Altri element dal scandai al è chel de etât che si impare une lenghe, indulà che al salte fûr che la lenghe furlane e ven cjapade sù dai fruts soredut dentri dai 9 agns di etât, ancje se in maniere plui limitade rispiet al talian (dome il 20% dai students al à imparât il furlan dentri dai 3 agns, biel che pal talian o rivìn al 86%).
◆ Di chê altre bande, cun di plui, al è simpri plui evident che l’aspiet plurilengâl al è daûr a slargjâsi, cun componentis simpri plui fuartis che a rivin dal difûr (in plui di todesc e dai rârs câs di sloven, te liste des lenghis cognossudis o cjatìn: inglês, arap, francês, albanês, rus, cinês, spagnûl e serp). Un biel miscliç, di tignî cont e di rispietâ, e che ancje in gracie di chescj scandais al pues deventâ un sburt pes cussiencis e pal sens di identitât dai nestris fantats. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +