Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il “pickleball”, la gnove mode sportive e rive in Friûl

servizis di Francesco Tonizzo

A Udin il prin torneu de dissipline
che e misture tenis, badminton e ping pong

O sin usâts a vivi il sport intune maniere une vore tradizionâl. O vin passion massime par balon, ciclisim, bale tal zei e bale a svol. Cualchidun al zonte il schi o il nadâ, lant daûr des stagjons e cualchidun altri al stâ daûr al tenis, ancje parcè che i sucès di Jannik Sinner, Jasmine Paolini e la straordenarie gjenerazion di atletis che la Italie e à metût adun intai ultins agns, e puarte simpatie e interès.
◆ Altris sports a son sigûr seguîts, ma no de masse. Al è cualchidun che al à la sgrimie di fâ e viodi dissiplinis che no son tal “mainstream” sportîf, dut câs a son bielis e interessantis. Ogni tant e ven fûr une robe gnove che, svelte, e devente par ducj une mode. E, cuissà? Intal futûr e podarès deventâ salacor une ativitât sportive fra chês principâls.
◆ La Associazion Sportive Furlane dal president Daniele Puntel e la Polisportive dai Riçs di Udin dal president Simone Cappelletti a àn decidût di meti adun il prin torneu promozionâl amatoriâl di pickleball, par fâ promozion di chest gnûf sport, inclusîf e sostignibil, sul teritori furlan.
◆ Par dâ une definizion dal pickleball si pues fevelâ di une ativitât sportive che e misture tenis, badminton e ping pong. Dal pont di viste etimologjic, la peraule inglese “pickle” e vûl dî “sotasêt”, par indicâ dut chel miscliç di verduris che si butin dentri tal vâs par no butâ vie nuie e lâ in taule in bande dai plats principâi. Cun di plui, intal timp, al è deventât une dissipline une vore inclusive, tal agâr dal “Pickle Boat”, la barcje che, intal canotaç, e je sburtade dai atletis che a vegnin refudâts des barcjis titulârs. Propit la carateristiche di fâ zuiâ ducj, come che al capite intal Baskin, e je la robe plui biele.
“Il pickleball – al conte Daniele Puntel – al è la dissipline sportive plui in cressite in Americhe intai ultins agns: al baste pensâ che, dome intal 2023, dibot cincuante milions di americans a àn zuiât almancul une volte. Disìn che al è un tenis in miniature che al bute dentri elements di padel, badminton e ping pong. La rachete e somee une vore aes padielis che si doprin sul savalon, al mâr. La balute e je di plastiche, si che duncje no si rive a dâi tante fuarce: ven a stâi che si rive a recuperâ la posizion daspò dal colp dal aversari. No son spuindis, come tal padel, e si zuie intun cjamp di tenis piçul. In Italie si zuie za a Milan, Turin, Rome e intal Friûl-Vignesie Julie al è dome un circul a Triest. Di bot, come Associazion Sportive Furlane, o vin voie di puartâ indenant la robe”.
_
Une ocasion ancje par tirâ sù un biel derby.
“Pe prime Cope Friûl, tal mês di Dicembar, a vignaran sù a Udin ancje chei di Triest, par dâ un tic di sostance ae manifestazion. O vin voie di sparniçâ une vore cheste iniziative, parcè che o crodìn che al sedi une biele pussibilitât par ducj. Il pickleball al è une dissipline che e cjale cetant ae socialitât, par vie che a puedin zuiâle in tancj. In Americhe si viodin nevôts cui vielis, parincj e amîs, oms e feminis insiemi, int grasse cun int magre e vie cussì. Al à une acessibilitât facile par ducj e al è une vore divertent”.
_
No dome divertiment: si zuie par vinci, come in dutis lis ativitâts sportivis.
“Massime intal singul, al ven fûr dut l’agonisim. E dut câs ancje intal dopli, suntun cjamp che al è compagn, si zuie par vinci, ancje se si cor une vore di mancul, si che duncje si preferìs la bande de socialitât. Sperìn che al cjapi pît e che il numar plui alt di personis al vedi voie di provâ e, po dopo, di lâ indenant”.
Da la Americhe o vin cjapât il rock’n’roll, il cine, cetantis usancis e mûts di fâ: nol sarès mâl provâ a usâsi a zuiâ ancje di pickleball. Forsit, ca di cualchi an, si fevelarà di Sotasêt e padielis, a la furlane. ❚

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Sessante agns di ativitât: al ven da la americhe

Chest sport al fo creât tal 1965 di trê personis: William Bell Jr., Barney McCallum e Joel Pritchard, inte le isule di Bainbridge, dongje Seattle, su la cueste pacifiche dai Stâts Unîts. Di chê volte, a son miârs lis scuelis americanis che a ufrissin il pickleball come ativitât fisiche pai students.
◆ In Italie, intal 2017, al è stât metût sù il prin cjamp a Tocco da Casauria, dongje Pescara, dulà che si è zuiât ancje il prin torneu. Po dopo, a son vignûts sù altris puescj, a Rome e ator pe Italie. Tant che Federico Pasquali, che al jere un zuiadôr di tenis diletant, al à decidût di provâ il pickleball deventant campion mondiâl over 50 e concuistant la amission ai torneus dai professioniscj.
◆ Il cjamp di zûc al misure 13,41 metris di lungjece par 6,10 di largjece. La rêt e je alte 91 centimetris. La rachete, che si clame pale, e à une plache solide. La bale invezit e je fate di plastiche e e pese sù par jù 30 grams, cuntun diametri di plui di 7 centimetris.
◆ A son dôs formis di zûc: individuâl e dopli. Par solit al vinç cui che al segne 11 ponts, zuiant un set ugnul o rivant al miôr di 3 sets, su la fonde dai regolaments dai torneus, distanziant i aversaris di doi ponts.
Intune situazion di paritât, sul 10-10, la partide e va indenant cence polse. In cualchi torneu al è in vore il “pont decisîf”, duncje cence estension ai vantaçs.
◆ Si pues zuiâ sedi a sotet, sedi difûr e lis scuadris a puedin jessî masculinis, femininis o misturadis. Il pickleball nol è sport olimpic, dut câs al va indenant te sô espansion in dut il mont. Cumò ancje in Friûl si pues fevelâ di une dissipline sportive cu la sô dignitât. ❚

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ai 8 di Dicembar ducj ai riçs par gjoldisi la manifestazion

Domenie ai 8 di Dicembar, ai Riçs dongje Udin, inte palestre de scuele “Tiepolo”, in vie del Pioppo, si zuie il prin torneu di pickleball in Friûl. La prime edizion de Cope dal Friûl, come che i organizadôrs a àn decidût di clamâ la manifestazion, e sarà zuiade di atletis novei, che a vedin plui di 14 agns e che, dut câs, a cognossin lis regulis di fonde e vint tignût in man une rachete almancul une volte. Juste par che a savedin ce fâ e ce no fâ.
◆ Fra une partide e chê altre, la Polisportive dai Riçs e met sù ancje il gustâ: un past conviviâl par ducj i partecipants. Une biele iniziative par gjoldi ancjemò di plui il torneu. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +