Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il mont contadin dentri di nô

Dree Valcic
Une volte si arave cui bûs

✽✽ Si scomence a sintî odôr di Vierte, ancje se i cambiaments climatics nus fasin capî pôc di ce che al è daûr a sucedi aes stagjons. E chest al varès di fânus rifleti che ancje il futûr dal nestri Friûl nol podarà no tignînt cont, tal moment che al sarà di impuestâ un plan strategjic di curt e medi periodi. Pensait dome ae culture de blave, ancjemò prevalente intes nestris campagnis, che e sigure aromai une economie di sorevivence dome aes grandis superficiis, consumant tal stes timp une cuantitât di aghe disproporzionade a pet dai profits. Se dopo o fasìn riferiment ae viticulture, il discors al devente ancjemò plui complès: chi si scuintrin lis ipotesis di terens aromai destinâts dome al Prosec, lant daûr de mode dal moment e cun vuadagn imediât, cul colâ de imagjin de cualitât di dute la filiere, intant che la ecelence di “Un vigneto chiamato Friuli”, e no F-VJ, e scugnarà in curt fâ i conts cu lis variazions dal timp atmosferic, bon di ribaltâ cualitât e cuantitât de produzion. Un element critic che si zonte ae dificoltât indurante dal mont vitivinicul furlan di fâ scuadre, cence cedi ai riclams di Doc, Docg e Igt che a falsin la realtât e la storie dal nestri teritori.
✽✽ L’Istât passât, intant che o cjaminavi dongje For Disot, mi soi intopât intun piçul vignâl, dulà che su lis plantis a jerin picjâts cartoncins scrits par todesc. Curiôs, mi soi svicinât e o ai viodût che al jere un esperiment di une facoltât di agrarie austriache par cognossi il grât di adatabilitât dai rasiçs aes cuotis plui altis. No vuei gjavâ nuie ae nestre Facoltât di Agrarie, ai risultâts des sôs ricercjis. Anzit, al è un dai pôcs esemplis dal rapuart dal Ateneu cu lis esigjencis che par chês al è nassût. O vuei dome sotlineâ che dome cjalant bande il futûr, o sin vuê in stât di preparâlu.
✽✽ Cheste concezion e vâl par ogni setôr de vite coletive, no dome sul plan economic. Al tocje i aspiets de societât furlane e de sô volontât di continuâ a esisti tant che espression di valôrs fondants e ricognossibii.
✽✽ Tantis voltis si sin sintûts a dî che cu la muart de civiltât contadine ancje la stesse nestre concezion de vite e varès cedût il pas ae modernizazion, detade de industrie prime e de globalizazion dopo. In part al è vêr, e ce che al è restât di chê che e vignive clamade ativitât primarie al è sometût a un assalt continui de bande di une cjadene distributive che e scjafoie sedi il produtôr che il consumadôr.
✽✽ Ma podìno assisti impotents a chest maçalizi? No podìno pensâ che cierts sintiments di avualance e justizie, di disvilup e rispiet pal lavôr, a sedin dai popui par dirit e che no sedin, invezit, detâts dome di une epoche storiche?
✽✽ E se no sin plui un popul di contadins, nissun nus impedìs di agjî cu la savietât e la previdence di chês feminis e di chei oms che nus àn lassât chest Friûl maraveôs. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +