Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AA.VV. Incuintris, Incontri, Palme 2002

Laurin Zuan Nardin

“La passion pe lenghe, pe culture e pes tradizions furlanis e la braùre pes sôs lidrîs a tegnin dongje, daspò incà, la clape de Scuelute Furlane di Palme che, tai doi ultins agns, e à inmaneât conferencis su argoments rivuardants il patrimoni storic, culturâl e lenghistic dal Friûl”
◆ Cheste presentazion e dîs za dut ce che al è di savê su chest libri. La scuelute di Palme e à vude vite fin che i volontaris che le vevin fate sù a àn podût tignî dûr. Al è il biel ma ancje il limit dal volontariât: cuant che un al mole no si pues disi ‘parcè molistu?’, ma dome ringraciâlu par chel che al à fat.
◆ E cussì, cumò che la scuelute no je plui, al è biel tornâ a cjapâ in man cheste publicazion bilengâl (furlan e talian) che e pant lis relazions des vot conferencis tignudis a cjaval dai agns 2001 e 2002.
◆ Pier Carli Begotti al fevele des origjins e dal svilup de lenghe furlane, metint in lûs la sô evoluzion partint dal latin rustic e des influencis gjermanichis e slavis.
◆ Franco Finco al ponte la sô atenzion sul furlan de Basse, diferent di chel centrâl, ma ancje plen di particolaritâts intal so interni. Lis isoglossis nus judin a orientâsi in chestis varietâts che cualchi volte a tocjin fintremai dôs frazions di un stes comun.
Plui che un conference e je une serade di poesie, chê dal grup Majakovskij, i poetis di là da la aghe che a lavorin sui struments de poesie tant che un scultôr sul marmul.
Ae figure di Turoldo, predi, inteletuâl e poete, a son dedicâts doi tescj: Nicola Borgo al fevele dal om e dal so impegn civîl e culturâl. Sabrina Baracetti e fâs la storie dal film Gli Ultimi, zirât intai agns 1961-1962 dal regjist Vito Pandolfi, une sorte di trasposizion di une conte autobiografiche di Turoldo.
◆ Ovidio Colussi al fâs une meticolose storie de Academita di lenga furlana metude adun di Pier Pauli Pasolini intai agns che al jere scjampât a Cjasarse, il paîs di sô mari.
◆ Luzian Verone al fâs un ritrat a plen rilêf di pre Josef Marchet, pont di riferiment no dome pe lenghe furlane, ma ancje pe culture, pe storie, pe art, pe antropologjie.
◆ Al complete il libri un struc dal intervent di Francesc Sguazzin che al à fevelât de flore intes risultivis de Basse furlane, une ricjece che fin cumò e je rivade adore a salvâsi des modificazions puartadis dal om, ma che e je simpri in pericul. ❚

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +