Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS. 16 – CUINTRISTORIE DAL FRIÛL La albe de nestre Patrie

............

La Seconde Vuere Mondiâl
Ce che al jere stât semenât si è madressût e, dopo un tire e mole che al costà la ocupazion de Boemie e de Moravie, sul afâr dal curidôr di Danziche e sclopà la vuere.
La Italie – une vore par vie che e jere plui indaûr di ce che al diseve il duce – si tignì fûr sul imprin.
Si jere te sierade dal 1939 e si tirà indenant fin te vierte dal ’40, cuant che la Gjermanie e scomençà a fâ la vuere pardabon.
Danimarcje e Norvegje a son stadis lis primis a paiâ e subite dopo la Olande, il Belgjo e la France.
I todescs si jerin parecjâts come cu va: a vevin imparât a no fâ i fai de vuere dal ’14, e a fruçarin in pocjis setemanis francês e inglês che a àn scugnût molâ. Si cjaparin la France che a riduserin a sbrendui, e la Italie, par no cjatâsi di bande, ai 10 di Jugn dal ’40 e tacà ancje jê, fasint la figure di chel che al cope un za muart. L’afâr al deventâ serio cu la Inghiltere, che Hitler nol rivà adore a cjapâle.
Cussì e nassè la front de Libie pa la Italie e la vuere sul mâr.
I tocjà fâ la vuere pardabon ancje a la Italie, e riclamâ int a bati.
Ma cheste volte no si mobilitarin ducj, dome ce ca ce là: cussì tal desert de Libie no mandarin cetancj furlans. Ma cuant che Mussulin al tentà di tacâ in Albanie cuintri la Grecie, i furlans cu la division Julie a son stâts sielzûts i prins. Si pues dî che ju mandarin dome cui scarpets, mâl comandâts e mâl metûts.
I grêcs a tignivin masse dûr tant che i todescs a scugnirin dâ une man par gjavâ i talians dal imbroi. I furlans de Julie a àn tignût dûr a sun di patî e murî: ordin di murî sul puest cence molâ e cence vê cun ce e parcè bati.
Si tratà di 24.000 muarts in buine part furlans: par prionte e là sot ancje la nâf «Galilea» plene di furlans che a tornavin in Italie a polsâ.
A la Italie no leve trop ben, ma la Gjermanie e jere impiade, e tal mês di Jugn dal ’41 e tacà la Russie. Une robone! Al sameave che nissun al rivàs a fermâ i todescs.
Ce si vevial di fâ? In Libie si devin botis, ma si ‘nt cjapave di plui, sul mâr si piçavin i Inglês, ma no si ju fermave; cussì Mussulin al mandà i talians in Russie par tignîsi sù.
Ancje in Russie une buine part a forin furlans, tant tal C.S.I.R. dal ’41 che tal A.R.M.I.R. dal ’42 (1).
Ma vevino sanc dome i furlans di spandi par la Italie? Nancje che si fos pensât che o jerin la miôr cjar di canon!
I todescs a cjaparin in man il comant ancje in Libie, ma nancje a lôr ur le drete: in Russie tal unvier dal ’42 e le mâl ancje a lôr a Stalingrat e la vuere e de di volte.
La zirucade de Russie ai furlans e costà lagrimis e sanc: a son vîfs ancjemò cualchidun di chei rivâts adore di tornâ, ma la grant part e je restade là sù, muarte glaçade. Intant, par vie dal Gjapon, la vuere e veve strissinâts dentri ancje i Americans: chei nus netarin da la Afriche e nus jemplarin di bombis cence lâ masse pal fin.
Cul jutori di chel flagjel sicilian che e je la mafie, a rivarin a meti pît in Sicilie e cussì e madressè la fin di Mussulin.
Nol à rivât adore di tignî adun nancje i siei, che cul jutori dal re Vitorio – chel che lu veve metût sù dal ’22 – lu àn parât vie e metût in pereson.
Pai todescs dut l’afâr al someà un tradiment ae taliane vie, e cussì a deciderin di cjapâ in man la Italie.
I soldâts talians, no savint ce fâ e a cui ubidî, ai 8 di Setembar dal ’43 a jerin tornâts a cjase, in buine part a pît. Il guvier dal re Vitorio al veve molât cui americans e cui inglês; si vevial tun colp di metisi cuintri i todescs?
I furlans, che a jerin in Jugoslavie o li ator, a cjaparin la strade di cjase: la idee e jere chê di finîle cuntune vuere deventade cence mani.
Malapaiâts, ma no tant stupits di bati cence parcè!
Cussì i todescs a cjaparin dut in man cun cualchi colp tirât ca e là e a plantarin la front cuintri dai americans e di chei altris te basse Italie tor di Cassino ad ôr di Napoli. E la vuere no finî.
In cuasi ducj i paîs si veve sunadis lis cjampanis, crodint che la vuere e fos finide, impen il piês – disìn cussì – al veve ancjemò di vignî.
La Seconde Vuere Mondiâl
Al jere sucedût un ribalton che al veve butât par aiar dut ce che al jere stât insegnât e fat sperâ par vincj agns di fassisim.
Ce si vevial di fâ intun moment di chê fate?
Mussulin diliberât, al veve metude in pîts une republiche cui siei fassiscj plui ferbints, ma i todescs a restavin in Italie ad in plen anzit, il Süd Tirol cul Trentin e il Friûl cun Lubiane e la Istrie ju vevin cjapâts dentri te grande Gjermanie: nô o jerin deventâts l’Adriatisches Küstenland sot un sorestant (Gauleiter) todesc.
Ca e là par la Europe, massime in Jugoslavie, al steve sbuliant un afâr che no jere la vuere solite, ma un cjapâsi a sclopetadis dapardut, muse a muse, rompint stradis e feradis, fruçant dipuesits e industriis, che e cjapâ il non di «Resistence» e chei che le fasevin di «Partigjans».
No je nassude di bessole ancje se la clime le à judade a nassi, ma e fo metude tal cjâf de politiche di chei di chê altre bande, massime de Russie. Al è un fat che ancje in Friûl i partigjans si son dâts dongje seont il colôr politic, e che ducj i grops a vevin un che al faseve la vore di comissari politic. Dute chê zoventût tornade a cjase ai 8 di Setembar dal ’43 no saveve ce fâ: al jere masse spietâ che il mont al les cemût che a volevin chei altris. Al è simpri stât dificil spietâ cence podê sburtâ.
Cussì la idee politiche che o vin dite e cjapâ pît e, tai puescj plui salvadis, si scomençà a cjatâ int cu la sclope su la spale. De bande de Sclavanie i prins, po di là da la aghe e in Cjargne chei altris.
I nonos tal imprin no àn tignût dûr, ma po si son sclarîts: cun façolet e stele rosse su la barete chei di soreli jevât, cul façolet e stele verde chei che a vignivin fûr par dret o par stuart des parochiis, e altris colôrs e savôrs. A jerin nassûts i «partigjans», non vignût di soreli jevât.
A vevin chê di no lassâ in pâs i todescs, che a vevin metudis lis sgrifis su la Italie, e i fassiscj republichins di Mussulin, che al veve metude sù la Republiche di Salò, par tornâ a tirâ dongje i siei.
Vuere e je vuere!
Un colp di une bande, une bombe di chê altre, dams di ca, muarts di là.
Par cjoli la aghe al pes ducj chei in etât a vevin di lavorâ inte Todt, la imprese dai todescs par fâ cjamps di aviazion tal Friûl e dut ce che ur coventave. O cussì o soldâts cun Mussulin o a vore in Gjermanie.
Ma nancje cussì al è stât avonde!
Alore te sierade dal ’44 a rivarin i cosacs, che si jerin butâts cui todescs, cun feminis e fruts: il Friûl, di Udin in sù, ur al prometerin se a scombatevin cuintri i partigjans a pro dai todescs.
A vignivin dal Don, dal Cuban e ancje de Siberie, cuntune fulugne di cjavai e cualchi dromedari; si plantarin, tant che a cjase lôr, e e scomençâ une altre pagjine de vuere in Friûl.
I partigjans, cu la stele rosse, intant si jerin ben plantâts; in Cjargne a jerin rivâts adore di meti sù une republiche Cjargnele, che e veve tacât a funzionâ. Des bandis di Nimis, di là de Tor, a jerin rivâts adore di tentâ un afâr dal gjenar, partigjans cu la stele rosse e cun chê verde.
Plui in là al jere sucedût alc altri, par vie che chei cu la stele rosse a vevin fate socie cui partigjans slovens.
Fat al è che i partigjans no jerin plui dacuardi fra di lôr: la politiche di partît e chê dai confins da la Italie dopo de vuere e finì cul metiju un cuintri chel altri. Tant che a Porçûs i sorestants di chei cu la stele verde (2) a forin copâts di chei cu la stele rosse.
Cosacs e todescs a tornarin a passâ la Tor e a brusarin Nimis e Faedis e compagn a faserin sù pe Cjargne, obleant i partigjans a parâsi tai boscs.
Alc dal gjenar al tocjâ sù pal cjanâl di S. Francesc e sù par Tramonç.
Ancje chei de stele rosse a scugnivin parâsi di là dal Lusinç.
Tal mieç di chest davoi la int e leve simpri di mieç, spelade di une bande e di chê altre, par resons diferentis.
Al è clâr che no gloteve ni cosacs, ni todescs , ni fassiscj, ma i partigjans (che a jerin in font de sô int) ancje se a jerin de sô bande, le metevin in crôs.
Mês di torments chenti, intant che tancj furlans in Russie a murivin di frêt e di strussiis te grande zirucade.
Cul non di Diu, ai prins di Mai dal ’45, ancje il flagjel de vuere al finì: la int si sintì diliberade dal cjalcjut.
NOTIS:
(1) Cussì si clamin lis dôs spedizions talianis in Russie.
(2) Pre Checo al è simpri se stes.
pre Josef Marchet e pre Checo Placerean

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +