Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I “Claps” che a segnin il viaç di Stefania Ursella jenfri teatri, grafiche e imprenditorie

servizis di Erika Adami
La vetrine di “Claps!”

“C laps!” e je une edicule, une librarie, un lûc che al ufrìs servizis grafics e, massime, un pont di incuintri pe comunitât. Lu à viert intal Dicembar stât, a Vile di Buie, Stefania Ursella. Une sielte di cûr, fate dopo di un percors di formazion e professionâl che le à puartade a studiâ prime a Siene e po a Milan e, tornade in Friûl, a fâ la grafiche intun studi di Udin, compagnade di une passion pal teatri che i ven de famee, e che no le à mai molade.
◆ «Mi soi cjatade benon in dutis dôs lis citâts li che o ai vivût. Mi àn fat cognossi storiis e ponts di viste gnûfs, tiessi leams, cressi. E dal sigûr, ta chei ambients, o varès vût plui ocasions di cjatâ un lavôr leât ai miei studis. Ma, a un ciert pont – e conte Stefania –, o ai capît che mi interessave di plui tornâ in Patrie e provâ a meti in vore lis ideis che o vevi pal puest li che o jeri nassude e pe mê int. Cheste e je le sielte che o sintivi juste par me, chest al è il mût che o ai cjatât di dâ sens a ce che o fâs.». Cussì intal 2021 e lasse il puest fis. «Il gno lavôr di grafiche mi plaseve, ma o sintivi che o podevi fâ di plui. Dut ce che al è sucedût intal mont intai ultins agns mi à dade la pocade juste. O vevi lis risorsis e lis competencis par inviâ une ativitât che e fos il struc des mês esperiencis, tal gno paîs, Vile di Buie. Mi dulive viodi che a jerin simpri mancul ativitâts e puescj dulà cjatâsi. Jo il puest par meti in vore la mê idee lu vevi smicjât di un pieç, inte place dal borc. Cuant che o contavi ce che o vevi intal cjâf di fâ, mi rivave indaûr supuart e entusiasim. E alore o ai cjapât coragjo e, cun chel, al è nassût “Claps!”».
◆ Il non al ven dal prin test teatrâl scrit di Stefania: “Claps! Une storie d’amôr”. Al fevele di zovins che a àn di decidi se lâ o stâ, e al à par protagonist un mûr a sec in clap. Un segn. No l’unic. «Mi soi impensade di cuant che o jeri a Milan, al Salon dal libri doprât. O vevi viodût di lontan un test, o sintivi che al veve a ce fâ cun me. Il so titul al jere “Sassi: primavera della mia vita” di Giancarlo Gualandra, stampât di Chiandetti intal 1976. Il leam tra claps e lidrîs, e chel incuintri scuasi magjic a Milan, mi àn fat decidi par chel non».
◆ Li di “Claps!” la int e cjate gjornâi e rivistis (comprendude “La Patrie dal Friûl”), figurinis, ma ancje libris, zûcs e zuguts, e alc di cartolarie; e pues ritirâ pacs, fotocopiâ e stampâ. E cjate un moment par fâ cuatri cjacaris; e pues domandâ la progjetazion di grafichis. Ma, dal sigûr, «no cjate – ni mai e cjatarà – grattaevinci!».
◆ “Claps!” al è un piçul ecosisteme di comunitât, presidi sociâl e culturâl, lûc di relazions par grancj e piçui. «Intal dopomisdì al è simpri cualchi frutin o frutine che al passe a saludâmi e a contâmi cemût che e je lade a scuele. Ma ogni dì al sucêt alc di curiôs e divertent… che no pues contâ par vie dal famôs vincul dal segret professionâl dai gjornalârs!», e dîs, divertide, Stefania. «Pal avignî, o varès gust di inmaneâ incuintris, ocasions di confront e di condivision. Moments di comunitât, insome. Lis ativitâts piçulis e viertis ogni dì, come la mê, a fasin part de fonde dal sens di comunitât dai paîs, dal savê cui che si è e parcè. Mi plasarès che “Claps!” al cressi, magari cjapant a vore une altre persone, par dopleâ ideis e energjiis».
◆ Dongje di “Claps!”, Stefania e cove la sô passion pal teatri: «un lengaç e un moment sociâl che o ai simpri sintût familiâr». E je cheste passion che, dopo di jessi tornade in Friûl, le puarte a cognossi MateâriuM, un progjet in stîl european pe difusion e pe cressite de dramaturgjie in Friûl, «un ambit di lavôr pardabon speciâl».
◆ «Intal 2015 mi soi iscrite come corsiste te Scuele furlane di scriture teatrâl. Po e je tacade une colaborazion stabile. E cumò o soi intal diretîf a cuatri cjâfs cun Anna Gubiani, Alessandro Di Pauli e Giulia Tollis. In MateâriuM o ai cjatât un grup che o sint dongje par intenzions e mût di ponisi, cun serietât, libertât, lizerece e colaborazion vere. Un ort creatîf indulà che si fasin cressi insiemi ancje lis ideis plui matucelis. Intai ultins doi agns o ai cjapât part ae scriture e ae regjistrazion di un podcast su Marta Fiascaris, la mistiche in riviel di S. Denêl che e savoltà l’ambient religjôs dal Friûl dal Sîscent, e ae creazion di “Tramai”, il zûc des tramis, ven a stâi un zûc di taule par inventâ storiis».
◆ Ma lis ideis a son tantis. «A mi mi plâs une vore il teatri dal assurt e o ai simpri pensât che il Friûl al podarès jessi contât benon cun cheste modalitât. E, prin o dopo, mi plasarès rivâ a meti in sene “Int”, ven a stâi “Gente” di Alan Bennet che o ai voltât par furlan cualchi an indaûr pe compagnie atTORONI di S. Denêl, une altre realtât che o colabori».
◆ Par se stesse, Stefania e spere di «imparâ a fâ simpri plui robis» e, in gjenerâl, si augure che «o deventìn ducj un tic plui cussients di ce che o fasìn, o disìn e o sielzìn, ancje se si fâs plui fature». E un pinsîr lu à pes feminis, e pai lôr siums: «No stait a vê pôre. Intal dubi, provait. Simpri cun sintiment». ❚

……………………………………………………

IL PROFÎL

Stefania Ursella (foto di Benedetta Folena)

Nassude intal 1987, Stefania Ursella e cres a Buie. Dopo jessisi diplomade intal liceu sientific “Manzini” di S. Denêl, si trasferìs prime a Siene, li che si lauree intal 2009 in Letaris modernis cuntune tesi in Leterature contemporanie su “I turcs tal Friûl” di Pasolini, e po a Milan – dopo di un semestri di “recupar” furlan – pe lauree magjistrâl in Culture e storie dal sisteme editoriâl.
◆ Tornade in Friûl – di pueste e in maniere stabile – intal 2013 e seguìs un cors di formazion professionâl in grafiche par po tacâ a vore intun studi di Udin.
◆ Fin di piçule, par ereditât familiâr, e à vût a ce fâ cul teatri tacant de Compagnie dal teatri sperimentâl di Vile di Buie e continuant cul grup teatrâl dal “Manzini” pal Palio studentesc di Udin. Dopo dai agns de universitât, e jentre inte compagnie atTORONI di S. Denêl, che e fâs spetacui e laboratoris di teatri par zovins.
◆ Intal 2014 si iscrîf te Scuele furlane di scriture teatrâl di MateâriuM. Po dopo, cun MateâriuM e tache une colaborazion stabile tant che docente pai laboratoris di scriture e autore (so e di Alessandro Di Pauli “Voci dalla tendopoli” intal 2016, e un lunc progjet di ricercje storiche su la mistiche Marta Fiascaris che al puarte ancje a une dramaturgjie). Di cualchi an e fâs part de direzion artistiche di MateâriuM cun Anna Gubiani e Alessandro Di Pauli – i fondadôrs – e Giulia Tollis. Intal 2021 e vuide il grup che al à creât il zûc di taule “Tramai”.
◆ Intal stes an si licenzie dal lavôr fis e dopo cualchi mês e vierç “Claps!”, inte place di Vile di Buie: il struc di dutis lis sôs esperiencis di studi e di lavôr. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +