Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – LICÔF. Sintonizâsi su Social Friûl

Giorgio Jannis
Cemût movisi inmaniere locâl tal "grant rumôr" dal Web

Cul aparî dal web moderni, chel che i disin “web 2.0”, o vin vût ducj di rindisi cont de dibisugne di cambiâ i nestris compuartaments sul mût che vuê o podìn e o volìn jessi informâts di chel che al sucêt intal mont. La “diete mediatiche” che nô citadins o jerin usâts, componude di tv gjeneraliste, radio e gjornâi, e risultave in fin dai fats di podêle gjestîle cun facilitât: il volum limitât des informazions e des opinions sui acjadiments cuotidians che si esponevin al permeteve dut câs di cjatâ il propit ritmi, intal decidi cetant che o volevin jessi cjapâts dentri intes cjacaris dal mont.
Vuê metât dai talians, e forsit plui de metât dai furlans (la nestre Regjon e mostre de bande dai siei abitants statistichis di frecuentazion e di partecipazion al web plui altis a pet di altris Regjons) e gjave informazions e ponts di viste di internet, di chei sîts gjornalistics che a àn savût colonizâ in maniere savinte il web, inventantsi mûts gnûfs di contâ la croniche, o dai social network dulà che si iscrivìn par ricreâ lis nestris centis sociâls, la rêt relazionâl di gjenar amicâl o professionâl che ognidun di nô al costruìs intai propris spazis di socialitât online, conotant cussì la proprie identitât digjitâl.
Ma se dal sigûr Internet al à permetût pe prime volte a dute la umanitât, a dut il planet, di fâ sintî la proprie vôs inte coralitât dal web partecipatîf, tal stes timp al è rivât a furnî ai citadins struments par percepî miôr se stes intal propri esprimisi public; al è rivât a fâ in mût che lis coletivitâts che a abitin in concret i teritoris a podessin osservâsi intal lôr dâ imagjin di se intai paisaçs digjitâi.
Il ritmi, ciert, al è cambiât une vore.
O sin esponûts in maniere fisse a flus di comunicazion che a riclamin in maniere perentorie la nestre atenzion, ma il timp al è limitât e no podìn ciert cori daûr a dut. Anzit, propri la atenzion e je il ben vuê plui preziôs: ae television e ai media tradizionâi si son zontadis centenârs di fonts informativis, sîts di news, blog, lis discussions stracezornade dal sociâl network… A coventin struments par filtrâ il rumôr, par selezionâ chel che al merete pardabon la nestre atenzion, scomençant de cualitât stesse des personis che a fasin part des nestris rêts sociâls digjitâls – o par miôr dî, o vin di capî in curt cemût che al funzione Internet dal pont di viste de socialitât online –, e intune otiche ecologjiche cjapâ dentri lis particolaritâts dai diviers ambients digjitâi che o frecuentìn.
In ogni câs, di dutis lis comunitâts telematichis li che o podìn partecipâ vuê che la Rêt e à rindût trascurabil la distance gjeografiche tra lis personis, al risultarès paradossâl no restâ sintonizâts su la proprie realtât gjeografiche e teritoriâl, chê aree di pocjis desenis di chilometris di rai li che o vivìn la plui part de nestre vite e dulà che o sin cognossûts di persone.
Propit scoltant lis vôs locâls che a vegnin sù dai ambients digjitâi, doprant struments tant che Google Alert o lis funzions di ricercje di Twitter e Facebook impuestadis in maniere oportune cun peraulis clâf come “Friuli” o “Udine”, o podìn fâsi une idee tante plui articolade di ce che si fevele intes centis sociâls a nô plui dongje, di chei argoments plui bogns di movi la opinion publiche, e duncje fa il prin pas par jessi nô stes modernis Citadins 2.0.
Giorgio Jannis

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +