Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. Judiçs e judizis: Minority SafePack e Catalogne

............

«Al sarà ben un judiç a Berlin», ma par sigûr a’nd è un a Lussemburc. Ai 3 di Fevrâr stâts la Cort di Justizie de Union Europeane (CJUE) cuntune sô sentence e à anulât la decision de Comission Europeane (CE) di dineâ la regjistrazion di une propueste di iniziative dai citadins che e domandave di difindi i dirits des personis che a partegnin ae minorancis. In particolâr la prime sezion dal Tribunâl e à dât acet al ricors fat indenant dal comitât che tal 2013 al veve presentât il cussì clamât «Minority SafePack» e che al veve ricevût une rispueste negative de bande di Bruxelles.

Te iniziative, coordenade de FUEN (la Union Federâl des Nazionalitâts Europeanis, che e ten dongje associazions e altris entitâts che a son espression di diviersis comunitâts dal continent), a jerin une schirie di propuestis operativis che lis istituzions de Union Europeane a varessin vût di meti in vore a pro de lote cuintri des discriminazions e de promozion de avualiance di tratament pai citadins membris des comunitâts minorizadis. La Comission e veve boçât dut il progjet, par vie che lu veve calcolât fûr de sô competence. Pe Cort, invezit, la CE e varès vût di specificâ cualis che a jerin lis azions fûr de sô competence e di motivâ a clâr cheste sô valutazion, palesant su la fonde di cuâi elements e vignive cjapade sù. Il president de FUEN, Loránt Vincze, al à comentât in maniere positive il judizi, che si pues calcolâlu «une vitorie pes minorancis in Europe», ancje se «al è dome un passaç dentri di un percors plui lunc», stant che cumò i tocje ae Comission Europeane che, in plui di paiâ i coscj dal procès, e varà di tornâ a cjapâ in man il Minority SafePack e rispuindi pont par pont.

I judiçs a lavorin in plene ancje tal Stât spagnûl. Ai 10 di Fevrâr, denant dal Tribunâl superiôr di justizie de Catalogne, dopo vê scoltât i trê acusâts e diviers testemonis, il public ministeri al à confermât lis sôs acusis di disubedience grâf e di abûs aministratîf viers dal ex president de Generalitat, Artur Mas, de ex vicepresidente Joana Ortega e de ex assessore e pe educazion Irene Rigau, domandant par lôr la inabilitazion di dutis lis incarghis publichis dai 9 agns e 6 mês ai 8 agns e 7. Il motîf al è il rûl che a vevin vût intal inmaneâ la consultazion su la indipendence de Catalogne dai 9 di Novembar dal 2014, dopo che il Tribunâl costituzionâl spagnûl ur veve inibît ogni partecipazion ative cuntun at formâl di pôcs dîs prime. Ae fin dal mês passât al è tacât ancje un altri procès, simpri leât al percors di autodeterminazion catalan: ta chel câs a jessi sot acuse al è l’ex assessôr pe presidence dal guvier catalan, Francesc Homs.

Ma soredut, al lavore par fâi cuintri aes istituzions catalanis il Tribunâl costituzionâl spagnûl, che simpri un mês indaûr al à votât ae unanimitât a pro dal anulament des risoluzions pe indizion di un gnûf referndum su la indipendence fatis buinis dal Parlament di Barcelone ai 28 di Setembar dal 2016. La “consulte” dal Ream di Spagne e à fat savê che se il Guvier autonomic al larà dilunc su chê strade a saran ancje sanzions penâls. Il braç di fier tra Madrid e Barcelone nol va indenant dome tes aulis dai tribunâi. Propit procès e sentencis a deventin in gnovis ocasions di mobilitazion de bande dai indipendentiscj catalans, de rivade di Artur Mas ae prime udience dai 6 di Fevrâr, che si à stramudade intun corteu di 40mil di lôr, ae conferme des acusis cuintri di lui e dai siei coleghis, che e je stade la ocasion par marcâ il paradòs che «al ven fat un procès cuintri di un guvier che al à permetût ae int di votâ».

di Marco Stolfo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +