Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Veronica Defilippis, ambassadore de cusine furlane tal mont | Il profil di Veronica Defilippis

Erika Adami
Veronica Defilippis
Veronica Defilippis

Tradizion al pas cui timps. Il frico al concuiste il Maroc

Di New York a Dubai, di Bangkok a Casablanca. Veronica Defilippis e à puartât i plats tipics furlans in dut il mont deventant une ambassadore dal Friûl enogastronomic, massime de Cjargne. Cjargnele, di fat, e je la mame, che «mi à fat cognossi i plats de tradizion – dai cjarsons al frico, dai plats di salvadi a chei cu lis jerbis spontaniis – e che cumò o fâs a gno fi Tommaso». Il papà, invezit, al è puliês: «O sint ancjemò il profum de fuiace de none che mi sveave, cuant che o jeri frute, sul cricâ dal dì… des malghis al mâr, savôrs e profums che no pues dismenteâ», e dîs Veronica.
◆ La passion pe cusine, duncje, le compagne di simpri. Dopo de lauree a Triest in gjornalisim e comunicazion, e fâs diviers lavôrs, che, però, no le sodisfin. «O sintivi che mi mancjave alc, che no vevi cjatade la mê strade, il gno puest tal mont, cussì une buinore di 5 agns indaûr o ai cjapât coragjo e o ai decidût di cirî chê strade». Cun determinazion, passion e cuntune grande curiositât. «O ai simpri vût gole di scuvierzi il mont e di fâlu midiant dal mangjâ, midiant dai prodots che la tiere, gjenerose, ogni dì nus regale, midiant des mans dai artesans dal gust, dai profums e dai savôrs plui autentics».
◆ E l’amôr pal mangjâ e pe sô tiere le à sburtade a inviâ, tal 2014, la prime scuele di cusine cjargnele, “Cuciniamo con…”. «Al è stât un at di amôr viers di une tradizion gastronomiche uniche, cui siei prodots sempliçs, puars par definizion, ma cuntune lungje tradizion daûr. O vevi chê di valorizâ une filiere agroalimentâr fate di prodots gjenuins, sans e di cualitât cetant alte, e i lôr produtôrs». E alore e je nassude la propueste di une schirie di lezions – indipendentis une di chê altre – cun coghis e cogos, espression de miôr cusine de Cjargne, inovative, ma cuntun fuart leam cu la tradizion, che a doprin materiis primis ecelentis dal teritori, che ur metìn dongje vins furlans.
◆ Cu la stesse finalitât – chê di dâ vôs ai piçui produtôrs e aes lôr “creazions” -, Veronica e à inmaneât la manifestazion “Carnia, eccellenze in malga”. Cogos stelâts Michelin a cusinin, sul moment e tal viert, intun ambient naturâl sugjestîf, cui prodots des malghis cjargnelis, che des monts po a rivin su lis taulis dai ristorants stelâts, cuistant une visibilitât che se no no rivaressin a vê. Tant che la scuete fumade di malghe, che e je stade servide in Gjapon! La manifestazion – Covid-19 permetint – e tornarà ae fin di Avost.
◆ Cussì Veronica, planc a planc, e à tacât a fâ cognossi la Cjargne in dute Italie e tal forest, cjapant part a fieris talianis e internazionâls, deventant ambassadore de sô plui grande passion. Cu la sô scuadre, e à rapresentât la Italie in ocasion de setemane mondiâl de cusine taliane in Indie, tai Emirâts Araps Unîts, in Thailandie, tai Stâts Unîts, in Maroc e in Spagne. E tal mês di Jugn stât e jere a New York, al “Fancy Food”.
◆ L’obietîf di chestis iniziativis al è ancje chel di podê inviâ scambis comerciâi cun chescj Paîs par espuartâ tal forest lis ecelencis furlanis – a tacâ dal frico – e cul Maroc un acuardi comerciâl al è stât za firmât. Cussì, dopo tratativis lungjis, il plat plui rapresentatîf de cusine furlane al è sbarcjât tal continent african, proponût tai ristorants talians di Marrakech e Casablanca, “adotât” di Choumicha Chafai, star de television marochine. La idee e je chê di rivâ a proponilu ancje di altris bandis. «O ai presentât il frico a istituzions, buyers, impuartadôrs di dut il mont… Al plâs a ducj – e conte la food finder cjargnele -. Al è un prodot che al à grandis potenzialitâts, al pues vê un marcjât. Ciert, al à di jessi fat un grant lavôr di promozion e al sarès util un jutori de bande des istituzions par superâ i tancj ostacui burocratics».
◆ Par Veronica e je rivade ancje la television che «mi à permetût di contâ la mê tiere a un public plui grant. Su “Gambero Rosso” o compagni il gno coleghe Fabrizio Nonis, o cusinìn insiemi ricetis semplicis, che a puedin fâ ducj, ogni dì».
◆ Lis ideis no i mancjin, ni la voie di fâ. «O larai indenant a lavorâ par fâ cognossi e preseâ dut il valôr, la cualitât e la sapience che a son daûr di un formadi o di un salam artesanâi che no àn nuie a ce fâ cun chei che si cjatin te grande distribuzion. La int e à di jessi educade, e à di imparâ a cognossi lis nestris grandis ecelencis e, tal moment dai acuiscj, a sielzi materiis primis di cualitât, produsudis achì. Nus es invidiin in tancj».
◆ Sul troi segnât de manifestazion tes malghis de Cjargne, l’impegn plui grant di Veronica al va cumò tal rivâ a puartâ i prodots dai nestris artesans dal gust tai ristorants di nivel alt. «O cognòs ben il valôr dal bon mangjâ e des materiis primis autentichis e fiis des tradizions, che a fasin grande la nestre cusine. Ma o sai ben ancje trops problemis che a àn i piçui produtôrs a fâsi cognossi. E chi o rivi jo, che – cun articui, proponint cors di cusine e iniziativis a teme – o lavori par fâ di puint tra i produtôrs che a àn pes mans vêrs tesaurs e i professioniscj e ristoradôrs che a san preseâju e che duncje a puedin doprâju tes lôr propuestis. Bisugne insisti ta cheste direzion. Dome cussì o rivarìn a fâ “fevelâ” in taule dut un teritori che si conte pôc, ma che al à tant ce dî». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +