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Di dirigjente pe Olivetti a operadore dal disasi mentâl | Il profîl

servizis di Erika Adami

Lis tantis vitis di Donatella Nonino,
te suaze dal rispiet, de art, de creativitât

La sô sêt di savê, di sperimentâ i à fat cambiâ “vistît” plui voltis. Di impleade a dirigjente intes concessionariis Olivetti, di socie a conseire di aministrazion di une cooperative sociâl intal cjamp de salût mentâl, e intal stes timp ideadore e responsabile di ativitâts di promozion, inclusion e integrazion sociâl traviers la culture e la art. Donatella Nonino no à mai smetût di cirî, di riscjâ, di lâ cuintricurint par esplorâ pussibilitâts e orizonts gnûfs. Mai passude, e cence sparagnâsi.
◆ Une detule urde (pandude di Tiziano Terzani, ancje lui, come Donatella, manager de Olivetti sul imprin dal so percors professionâl) e dîs: “Tu cjatarâs la tô strade, se prime tu varâs vût cûr di pierditi”. Donatella e je une femine che no à pôre di pierdisi, che e à savût tornâ a metisi in pîts dopo des provis de vite, che e à supât il miôr des esperiencis vivudis e des personis incuintradis, simpri in scolte e cun bocje di ridi. Une vite, tantis vitis, a indagâ cun impegn e curiositât culturâl, cun rigôr e entusiasim, cu la voie di metisi ogni volte ae prove. A dismovile e je stade la professore Maria Tore Barbina, ai timps des scuelis mezanis ae “Valussi”, a Udin. «Jê e stiçave il desideri di cognossi des sôs arlevis e dai siei arlêfs, di no sometisi ae banalitât. No voleve, par esempli, che o imparassin lis poesiis a memorie, ma e pretindeve che lis capissin fin in fonts e che o fantasiassin svolant su lis peraulis; nus faseve dramatizâ lis poesiis par teatralizâlis».
◆ I ricuarts a son clârs, tant che i insegnaments vûts. «La nestre classe e jere fate dute di feminis: passe 20 frutaçutis sfolmenadis che, vuidadis de professore Barbina, no àn vût pôre di sfilâ cun cartei in man fin ae puarte dal preside – che al veve decidût di fâ gjavâ i grumâi ai masclis, ma no aes feminis – par dî vonde aes diferencis di gjenar. Cun jê o ai imparât a lâ insot tes robis, a no judicâ, a dâ acet al diviers di nô. A scuele a jerin fantacinis e fantacins che no vevin une vite facile, divuardi a metiju di bande! Barbina e insegnave a svicinâ, a capî, a condividi. Cun jê o ai alenât la empatie, un esercizi e un imprest che mi saressin coventâts une vore inte vite, massime cuant che o ai tacât il gno percors professionâl intal cjamp dal disasi mentâl. E propit de professore o ai sintût a fevelâ pe prime volte di Basaglia e manicomis. Al jere il 1976».
◆ Sul troi de vite, intai prins agns Otante, Donatella Nonino e torne a cjatâ la mestre des mezanis ae Civiche scuele di recitazion pal teatri par furlan di Nico Pepe (li che Barbina e insegnave), che di chê esperience e nassarà la academie di art dramatiche che e puarte il non dal innomenât atôr, regjist e critic teatrâl nassût a Udin tal 1907. E Pepe – caraterist al flanc di Totò e Peppino De Filippo, impegnât cul Piccolo Teatro di Milan, tra i fondadôrs e diretôr dal Stabile di Turin, mitic Pantalone par Strehler, ma ancje mestri gjenerôs di recitazion ator pe Italie e intai ultins agns impegnât a sburtâ il svilup di un teatri professionâl in lenghe furlane – al è stât un altri mestri di vite par Donatella. «Mal visi ancjemò su la cjadree di regjie, cu la muse concentrade e il pît pront a tamburâ par dimostrâ la sô disaprovazion. Lu faseve dilunc des lezions o des provis, e ancje aes primis dai spetacui teatrâi che o ai vût dispès l’onôr di acompagnâlu. E se par lui la metude in sene e jere brute, si alçave impins, dret e braurôs, cjâf alt, spalis viertis, puartament di cont e, sustât, mi diseve di lâ vie. Devant dal gno imbaraç mi invidave a resonâ cul gno cjâf. Al è stât chest il so insegnament plui grant: comunicâ simpri il propri pinsîr, ma mai a sproposit. E olsâ, no permeti a nissun di tibiâ la tô dignitât».
◆ Intant, Donatella Nonino – che inte scuele di Pepe e veve imparât a fevelâ furlan di Lelo Cjanton – e incuintre Adriano Olivetti. Dopo dai studis al Istitût statâl di art “Sello” di Udin, e tache a lavorâ pal imprenditôr visionari che al à promovût cualitât e bielece dai prodots insiemi cun eficience e valorizazion des personis che a lavorin, cuntune idee inovative di imprese, che no je no dome fabriche, ma lûc di culture, agregazion, formazion e comunitât. «Olivetti mi à insegnât la impuartance de etiche e il rigôr de bielece, la lôr centralitât par trasmeti contignûts – e conte Donatella -. A ‘nt fossie ancjemò di int come lui che e ricognòs trop impuartante che e je la culture par indreçâ lis sieltis industriâls, tecnologjichis e duncje ancje economichis e sociâls».
◆ Po un altri sium si realize. «Dopo che al è nassût gno fi, no ai lavorât par trê agns cun chê di gjoldimi ad implen la sô cressite, ma la mê passion e i miei studis sul mont de psichiatrie, lis leturis su Basaglia, il gno jessi, mi àn permetût di lavorâ cu la Cooperative Duemilauno Agenzia Sociale cun personis che a fasin percors di salût mentâl. O ai tacât, tal Zenâr dal 2004, intune residence cun int une vore comprometude dal disasi mentâl a S. Svualt, dentri dal ex ospedâl psichiatric di Udin, inte cjase dal vecjo diretôr. Mi visi ben la jentrade impuartante cuntune scjalinade signorîl sul fonts e l’aiar plen di fum di spagnolets che al vignive fûr dai barcons vierts. Mi soi cjatade subite cuntun siôr: al veve scuasi i miei agns, alt, fuart, rossit, voi clârs bogns di leiti intai tiei. Devant dal gno berdei, mi à proponût di fâ cuatri pas intal parc li che, mi à dit, “ancje i arbui a fevelin”. Al veve reson. Al saveve viodi di là des aparencis. Cun lui o resonavin di trop che al fos necessari puartâ in chel puest chei che no savevin nuie di psichiatrie, di manicomis, parcè che al coventave un riscat: pal lûc e pes personis che a jerin passadis di li».
◆ In chê volte, i operadôrs come Donatella a cirivin di costruî une relazion scuasi familiâr cui ospits des residencis (nassudis dopo de sieradure dai manicomis, par efiet de leç Basaglia, che e à permetût di tornâi dignitât ai malâts che in chei a jerin metûts dentri). «Si lavorave su la cure di se, dai spazis vivûts, dal savê cusinâ, dal mangjâ in maniere juste. In dì di vuê – e spieghe Nonino – l’obietîf al è chel di no creâ istituzionalizazion. O scoltìn lis personis che a fasin une esperience di disasi mentâl e o progjetìn insiemi un percors di autonomie. A son ativitâts pensadis par judâ la socialitât, par fâ moviment, ma ancje di formazion. O cirìn di creâ puescj di vore retribuîts. O vin un laboratori di restaur e il bar itinerant, e o stin resonant sul organizâ visitis par turiscj ae Tombe di S. Svualt, dentri dal parc».
◆ Di conseire di aministrazion de cooperative sociâl, Donatella Nonino e lavore a une idee precise, cu la intraprendence e determinazion di simpri. «La mê prioritât e je stade chê di fâ viodi che a S. Svualt a jerin lûcs di frecuentâ par cognossint la storie, par salvâju de dismentie, par eliminâ i prejudizis, la stigme che ju àn compagnâts tal timp. O ai incuintrât tancj artiscj che lu àn capît e si son metûts in zûc, condividint il gno progjet. E je nassude la rassegne “L’arte non mente”: un event fuart, che al à coinvolzût ancje cui che si avâl dai servizis di salût mentâl» e che al à puartât miârs di personis intai zardins e intai spazis dal ex ospedâl psichiatric, intai locâi che fin ai agns Novante dal secul stât a jerin tignûts i “mats”, i alienâts, lis personis emargjinadis de societât. Cumò «il parc di S. Svualt al è vincolât dal ministeri dai Bens culturâi come sît di tutelâ e i sorestants in Regjon a àn prometût un invistiment impuartant pe sô ricualificazion. O speri che il sium di une citadele de memorie, dal rispiet, de art, de creativitât, fondade su la inclusion, si realizi; o speri che no deventi “dome” un lûc de salût, ma fonde di un moviment culturâl e sociâl vivarôs e siôr di oportunitâts, ancje lavorativis. Lu àn domandât miârs di personis che a àn firmât il Manifest dal Parc. Fin che o varai un fregul di energjie, le doprarai par chest obietîf».
◆ Mai strache, cun Opificio330 – fabriche di ideis e di iniziativis –, Donatella Nonino e pense e e realize di agns events di art par sensibilizâ sui temis sociâls, par valorizâ il teritori e il so patrimoni artistic e artesanâl. Di doi agns, a Buri, il TreeArt Festival al indaghe la relazion tra om e nature e, ai 23 e ai 24 di Setembar, li de Vile di Toppo-Florio, al darà acet al artist francês Christian Lapie che al sculpìs troncs di arbui boconons e ju fâs deventâ personaçs monumentâi e poetics. E, intal avignî, «mi plasarès puartâ l’art tes cjasis de int, parcè che l’art e à di stâ cun nô». ❚
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IL PROFÎL
Donatella Nonino e je nassude tal 1963 a Udin, li che e je cressude. Dopo dai studis al Istitût statâl di art “Sello” di Udin e il diplome ae Civiche scuele di recitazion pal teatri par furlan di Nico Pepe (esperience che le puartarà a colaborâ cu la Compagnie teatrâl della Loggia di Udin e altris realtâts dal Friûl), e tache a lavorâ tant che impleade par Olivetti, par po deventâ, tal 1988, dirigjente inte concessionarie di Gurize. Tal 2004 e devente socie de Cooperative Duemilauno Agenzia Sociale, che e opare intal cjamp de salût mentâl. Pôcs agns daspò, e jentre intal so consei di aministrazion. Dal 2014 e je la referente dal Cidr-Centri integrazion dirits e riabilitazion de cooperative e si ocupe dai progjets di inclusion sociolavorative sul teritori intai percors di salût mentâl.
◆ E à une formazion su la rigjenerazion dai spazis urbans. E je ideadore e curadore di ativitâts di promozion, inclusion e integrazion sociâl traviers la culture e la art. Tra lis tantis mostris inmaneadis si ricuardin “L’arte non mente” (dal 2014 al 2020) “Cartone animato” cun Chris Gilmour (2016), “Smarrirsi” (2019), la coletive te suaze dal TreeArt Festival (2020). E à colaborât cul artist Mario Canali pe creazion di monts virtuâi; lis instalazions a son stadis esponudis a Vignesie, Milan e New York. E à inmaneât cunvignis e curât catalics di mostris di art. ❚

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