Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Anna Scaini, dal Friûl ae Svezie par esplorâ la magjie des aghis

Erika Adami

E puarte indevant ricercjis in dut il mont,
ma “a gno fi la marilenghe je insegni cun braùre”

La passion pai flums e je nassude cuant che e jere frute, sul ôr dal Tiliment. Anna Scaini, ricercjadore in idrologjie te Universitât di Stocolm, intai ultins dîs agns e à lavorât su la gjestion dai cors di aghe, madressint une esperience significative in Spagne, Lussemburc, Svezie, Stâts Unîts e Vietnam. Ma «il gno cûr – e dîs, cuntune vene di malinconie – al è leât al flum de mê infanzie, che o ricuardi libar e incontaminât».
◆ Anna e je cressude a Belgrât di Vildivar, su la spuinde a man çampe dal Tiliment, intun teritori cjantât di poetis e di scritôrs – di Ermes di Colorêt a Ippolito Nievo, di Amedeo Giacomini a Elio Bartolini e Sergio Maldini – pal so paisaç carateristic, di risultive, traviersât dal Var. «Di picinine – si impense –, o restavi incantesemade a cjalâ lis bufulutis che a vignivin sù des olis. Mi domandavi ce che a fossin». A varessin vût di passâ uns pôcs di agns par che lis curiositâts di chê frute a cjatassin une rispueste in gracie di un percors di formazion e di vore che le varès puartade a studiâ la presince e la distribuzion intal spazi e intal timp de aghe, sedi disore che disot de tiere, cjapant dentri lis proprietâts chimichis, biologjichis e fisichis, e la sô interazion cul ambient: elements fondamentâi di cognossi pe gjestion des risorsis idrichis, des plenis e dai secs, pes valutazions sul intosseament dai cuarps idrics.
◆ Vuê Anna e vîf inte isule di Lidingö, tal arcipelac interni di Stocolm, par cualchidun il plui biel de Svezie, a pôcs centenârs di metris dal mâr e cul bosc dongje, cul om statunitens, Jay, ancje lui ricercjadôr, e il piçul Sebastian, che nol sa ancjemò fevelâ, ma al capìs il furlan. Merit di une mame poliglote, che e cjacare ben inglês, francês, spagnûl, in plui che talian e un pôc di svedês, ma che e puarte tal cûr «la lenghe che mi à insegnât la mê cjare none Teresa – il furlan – e che cumò, cun braùre, o insegni a gno fi».
◆ Par cemût che lu descrîf la idrologhe furlane, il Paîs nordeuropean che i da acet dal 2018, al è «un paradîs pes fameis» cuntun welfare une vore gjenerôs, cjalant a maternitât e paternitât ancje par cui che al à, come Anna, un contrat a timp determinât. Tra i tancj beneficis, «i gjenitôrs a puedin domandâ fin a 450 dîs di congjêt; maris e paris a son incoragjâts a dividisi in maniere ecue chest timp. Jo e il gno om lu stin fasint». La Svezie e je ancje un dai Paîs che al invistìs di plui in ricercje e plui progredîts dal pont di viste de paritât di gjenar. Une situazion che Anna e tocje cun man. «No ai mai viodûts tancj mascjos feminiscj tant che achì», e dîs. E sul puest di vore, te universitât, «il gno dipartiment al è vuidât di une femine». E je jê a vê intuît il valôr sientific dal ultin progjet de ricercjadore di Belgrât su cemût che al ven sintût e vivût il Tiliment, in relazion ae percezion dal pericul, acès al flum, oportunitât di svilup pal teritori, identitât e culture, e che al vûl puartâ un contribût concret su la gjestion e sul avignî dal unic cors di aghe alpin ancjemò tal stât naturâl. Une indagjin che Anna e puarte indevant insiemi cu lis ricercjis su la conession tra produzion agricule e cambiaments dal cicli idrologjic, par efiet dal clime che al mude, su flums dai Stâts Unîts e sul delta dal Mekong, in Vietnam. Un impegn che al va inte direzion di rivâ a une agriculture sostignibile, ven a stâi che e dedi di mangjâ a ducj preservant l’ambient.
◆ Dopo tancj agns intal forest, bielis esperiencis personâls e professionâls ator pal mont, il Friûl al reste simpri la cjase, il lûc dai afiets. «O tornarès ancje doman, ma o sai ben che, intal gno cjamp, o varès grues problemis a cjatâ lavôr». Anna, però, no si rint. «Al rivarà il moment che o podarai judâ la mê tiere intal setôr che o cognòs miôr, chel de gjestion sostignibile de sôs aghis, che a son un patrimoni straordenari, di tutelâ prime che al sedi masse tart». ❚
………………………….
IL PROFÎL
Classe 1985, Anna Scaini e je cressude a Belgrât di Vildivar. Diplomade al liceu sientific di Codroip, si è iscrite te facoltât di Agrarie de Universitât dal Friûl, dulà che si è laureade cuntune tesi di idrologjie intal cors di Siencis e tecnologjiis pal ambient e la nature. Tal 2007, la prime esperience intal forest: in Spagne, a Pamplona, pal Erasmus, li che e à studiât il flum Arga.
◆ Subit dopo de lauree magjistrâl te Universitât di Padue, e je tornade in Spagne, a Salamanca, dulà che e à lavorât in zonis agriculis scuasit desertichis intal bacin dal flum Duero. Pal dotorât di ricercje te Universitât di Lancaster, in Ingletiere, e à cjapât in esam il flum Weierbach, in Lussemburc, e il passaç de aghe sot tiere, prime di rivâ al flum.
◆ Dopo di un periodi curt in Italie, intal 2018 e à scomençât un post dotorât al dipartiment di Gjeografie fisiche de Universitât di Stocolm. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +