Intal so libri sul KGB, il gjornalist american John Barron (1974) al conte tal detai cualchi esempli de ativitât dal Dipartiment D – dulà che D al sta par dezinformacija (disinformazion) – e tra chei la «operazion svastiche». La vilie di Nadâl 1959, a son saltadis fûr sui mûrs de sinagoghe di Colonie lis svastichis nazistis dutune cu la scrite «I todescs a domandin che i ebreus a ledin vie». Chest event al à inviât intai doi mês dopo une schirie di plui di 833 compuartaments discriminatoris cuintri i ebreus, gjenerant un fuart sintiment antisemite. Cu la fin de vuere frede e cul la colade dal mûr di Berlin, si è scuviert che daûr di cheste operazion al jere il Dipartiment D, e in particolâr il so comandant, il gjenerâl Ivan Ivanovich Agayantis.
L’episodi ripuartât al è un dai tancj procès di disinformazion che di simpri a son presints inte lote politiche. La espression «fake news» ise dome un gnûf mût par definî chestis pratichis antighis? No, al rispuint Giuseppe Riva, ordenari di Psicologjie de Comunicazion te Universitât Catoliche di Milan.
◆ Lis fake news a son il risultât di un lavôr di inzegnarie comunicative e sociâl dal dut gnûf a pet dal passât e no dome a modifichin la percezion de realtât dal sogjet, ma a son ancje in stât di influençâlu fin al pont di sburtâlu a condividilis in maniere spontanie e partecipade.
◆ Secont il Collins Dictionary, al è dome tacant dal 2015 che il tiermin al ven doprât cul so significât di cumò par indicâ «informazions falsis, dispès sensazionalistichis, difondudis cu la forme di une notizie gjornalistiche». In particolâr, a rindi popolâr il tiermin a son stadis lis elezions americanis dal 2016, culminadis cu la vitorie a sorprese di Donald Trump.
◆ Ma ce diferenzial lis fake news atuâls de disinformazion che e je simpri esistude? Il prin element al è la capacitât di tocjâ la dimension emotive e profonde dal letôr. Il secont al è il lôr leam strent cuntune tecnologjie: i social media.
◆ I esperts a definissin il spazi sociâl ibrit là che o vivìn di une cuindisine di agns cul tiermin «interrealtât»: chel che o fâs intal mont digjitâl al à une influence direte sul mont fisic e vicevierse, nol impuarte che jo lu vueli o no. In chest ambient, lis fake news – o “bufulis” – si difondin sîs voltis plui sveltis des des notiziis veris.
◆ La proliferazion des fake news e je dovude a carateristichis precisis dal social media. Prin di dut, l social media tant che Facebook a crein silos sociâi, o sedi contignidôrs di utents cun carateristichis sociâls similis, di vendi ai inserzioniscj. I utents impresonâts intai silos a visualizin contignûts selezionâts su la base des preferencis che a àn esprimudis midiant i ‘Mi plâs’. Il risultât a son veris «cassis di risonance» là che i utents si scambiin informazions fasintsi eco un cun chel altri. In secont lûc, in cuindis agns la atenzion medie intant de fruizion dai contignûts digjitâi e je calade dal 50%, passant di 12 seconts a 8 seconts par ogni contignût: un timp fintremai plui bas dai 9 seconts che al pues rivâ un pes ros. Infin, cemût che al à contât Sean Parker, za president di Facebook, i social media a son stâts costruîts par «aprofitâ des vulnerabilitâts de psicologjie umane» cuntun mecanisim che al cree dipendence tant che une droghe.
◆ Cemût sorevivi aes fake news? Il compit plui impuartant nus tocje a nô citadins, che o varessin di impegnâsi par rinfuarçâ il nestri spirt critic, prin di dut disativant il pilote automatic che dispès nus vuide intant che o mateìn sui social. Par fâ chest, si à di controlâ midiant di apps di pueste, disponibilis par iPhone e Android, par trop timp che o doprìn il nestri smartphone: se par une setemane il timp medi intune dì al passe lis trê oris, alore o vin di cirî di ridusilu.
“Fake news” al è un volum cuntune vision ample, ma no tecniche o specialistiche, conseât soredut a cui che al è in prime linie inte bataie cuintri lis bufulis: gjornaliscj e insegnants. In ogni câs, il test al è acessibil a ducj, a ben che i cjapitui centrâi – dedicâts ae formazion des comunitâts digjitâls – a domandin un sfuarç discret di comprension. ❚
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +


