Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Triest al met in taule il svuacet furlan

............


O sin rivâts insom. Lu vin dite tantis voltis che si jere di front a un moment delicât pal Friûl, ma di cemût che si son metudis lis cuestions ancje a nivel gjenerâl, mi somee che i timps a son pardabon dificoltôs.
In sumis, si trate di viodi ce che al sarà il Friûl di doman e no cun tantis fufignis “ideologjichis” ma in  concret, che al vûl dî a nivel istituzionâl.
Al podarès ancje no sucedi nuie, viodûts i risultâts dal guvier Monti e i zûcs che i partîts talians a stan fasint, ma metìn di cont che une cualchi riforme e vegni indenant su la organizazion teritoriâl de Regjon. Ce sucedaraial? Gurize cun Triest? Dome un toc, Monfalcon e circondari? Un toc cun Udin? Udin e Pordenon dutun? Lis trê provinciis furlanis e Triest citât metropolitane? Va a savê. Dut câs, une robe e je plui che clare: tal cjâf dai sorestants il menù al è za ordenât: la mignestre e je la jota triestine, garbe pai furlans, il secont plat al è svuacin di vidiel, i furlans, e par finî un cafè  cence zucar, amâr pai furlans.
Ce vuelial dî: che se cualchi riforme istituzionâl e aministrative e vignarà indenant, e sarà simpri tal interès di Triest. No dome, ma cuintri il Friûl e la sô unitât.
Chest no parcè che i triestin a son triscj, o parcè che le àn sù cui furlans, ma parcè che a san benon che, par difindi i lôr privileçs, a àn di meti sot cualchidun o almancul no vê concorince in cjase o dongje.
E chi, mi ven tal cjâf la cuestion de universitât, ma ancje de sanitât, dal Ater. Cu la scuse di sparagnâ, di razionalizâ, di evitâ apont lis concorencis, si va viers la unificazion regjonâl des struturis di fonde de nestre vite sociâl e coletive.
Al è come il roncâr che in tancj agns al è rivât a une buine produzion e che cumò al à di puartâle intune altre cantine, di travasâ il vin intune bote gnove e cambiâ etichete. Nol sarà plui il so vin. Ma la cuestion dal tocai aie insegnât alc o no?
Par no restâ dome a cjacarâ di mangjâ e di bevi, ancje se il concet di svuacet al da la idee di ce che a àn tal cjâf pal Friûl, o crôt che ai nestris sorestants, dal plui piçul aministradôr al plui grant, e vadi fate une domande sclete, spietant une rispueste parimentri clare: ce isal par lôr il Friûl? ■
DREE VALCIC

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +