Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La brute fin de Cjadree Grande

Radeschi

Si dîs che a Shangai e sedi la plui grande concentrazion di Ferrari…
No tancj agns za fa, lis Ferrari e lis Maserati a flocavin a Manzan. Se tu vevis une machine di mancul di 3.000 di cilindrade tu jeris un puar basoâl.
_Ma prime che e rivàs la grande crisi che e à metût in zenoglon dut il mont, la cjadree di Manzan e veve za scomençât a scloteâ. Ogni an, tal mês di Setembar, si contave trops che no tornavin a vierzi lis fabrichis dopo des feriis.
_Se o podìn vê braùre di jessi “salts, onescj e lavoradôrs”, o vin ancje di ameti di no jessi masse imprenditôrs. Bêçs ingrumâts dai nonos e dai paris tai agns bogns a son stâts crustâts in cuatri e cuatri vot dai nevôts che si son cjatâts la fabricute tal curtîl e a àn crodût che e podès lâ indenant di bessole, cence fadie e cence scuele. I cjadreârs a àn tirât dilunc par agns disint: “cumbinìn” o “o vin fat simpri cussì”.
_Dopo, e je rivade la globalizazion mondiâl, ma ancje chê di une Europe metude adun cul spudicj, dulà che un operari polac al cjape 5 voltis mancul di chel furlan, ma al fâs il stes lavôr e al prodûs lis stessis robis. Duncje no je dute colpe dai imprenditôrs de zone, ma di sigûr nol à judât il fat che chei che a vevin un francut a sedin lats a metilu propit là, puartant machinaris, tecnologjie e know how.
Chei che a àn vût, forsit, plui cûl che sintiment a àn ancje fat i bêçs, ta chei agns. Chei che non àn vût ni cûl ni sintiment, ju àn rimetûts.
_No son ducj cussì, si capìs. Ancje te zone dal Triangul si cjatin aziendis che a àn une lôr personalitât e che a àn fat e a fasin un bon lavôr, ce discors! Ma al è come dî che no ducj chei che a son dentri in vie Spalato e son delincuents. Vere, ma chei onescj no fasin grum!
_20 agns a cori daûr a chei che a vendin di plui parcè che a fasin presits plui bas a àn segnât un agâr che al sarà dûr di stropâ. Intun mont “2.0” la teorie che “la pratiche e vâl plui de gramatiche” e larès un tic riviodude, parcè che in Australie, se a àn voie di spindi pôc, a san dulà lâ.
_Se a rivin fintremai culì al è parcè che a cirin cualitât, inovazion, studiis di marcjât, professionalitât e aziendis prontis a metisi in discussion, no par comprâ cjadreis che a costin mancul di un pâr di mudantis!
_La Grande Sedia dal Guinnes dai primâts e cole a tocs: une volte il simbul di trop che al jere grant Manzan, cumò il spieli di un Triangolo della Sedia che al fas pôre plui di chel des Bermuda. ❚
✒ Radeschi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +