Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La bataie di Siore Paule

............


✽✽ Tant par scomençâ, il 2014 al sarà un an di visâsi pes minorancis, cu la pussibilitât di pandi a dut il mont che invezit a son maiorance tai lôr paîs. O ai propit voie di vierzi chest articul cu la buine gnove dai referendum pe indipendence in Catalogne e in Scozie. Cualsidei che al sei il risultât, e sarà une vitorie par chei popui, ma ancje par ducj noaltris che o lotìn pai dirits e pe autonomie dal Friûl. No sin di bessôi in cheste bataie. Se a son rivâts lôr, o podìn rivâ ancje noaltris. O pensi no tant ae Catalogne, une vore indenant di simpri su la cuistion, ma pluitost ae Scozie che e à tornât a discuvierzi la sô muse, la sô lenghe, dome di cualchi deceni. «Tu ti consolis cun lôr», al podarès rispuindimi cualchidun. E forsit e je vere, ma nol è un mâl viodi lis robis ancje in positîf. Di sigûr, se o cjalìn a cjase nestre, la situazion e je grivie, ma chest lu savìn. Ancjemò di plui se o pensìn che o sin ancje nô furlans che o metìn man a creâ chest sisteme di suditance.
✽✽ La cuistion des Latariis Furlanis no je dome un gno balin, ma la dimostrazion concrete di cheste realtât. Se e je vere che daûr de Granarolo si movin interès economics e politics des cooperativis talianis, al è parimentri sigûr che i grups dirigjents di Latariis a son furlans, e che no ur free nuie dai arlevadôrs, furlans, de filiere dal lat, furlan, dal valôr de peraule Friûl sul marcjât. A chei furlans, di anagrafe e no di cûr, ur interesse dome la lôr cjadree tal consei di aministrazion. Nomenâts de politiche, a resonin pe lôr sachete, pal lôr tornecont.
Nol esist plui di nissune bande, tra i sorestants, il movisi pal interès dal popul furlan, pal so doman, cuntune vision strategjiche. E la politiche, i partîts, no puartin dome la responsabilitât di nomenâ i lôr pipinots a cjâf di consorzis, bancjis, istituzions, ma chê, plui serie, di pensâ dome a tornâ a fâsi elezi e di lâ daûr des diretivis di Rome o di Milan.
✽✽ No ise forsit cussì, cumò cu la Serracchiani e îr cun Tondo? Mai che e vegni fûr une idee, un alc di specific pe nestre tiere, simpri sfracaiade jenfri lis prioritâts talianis e la supierbie triestine.
✽✽ Ma o torni a dîlu: a son robis che o savìn. Plui impuartant al è cemût rispuindi a cheste logjiche autoritarie di une bande e di diletants di chê altre.
✽✽ Sù po! No fasarìn il referendum pe indipendence chest an, ma cjapâ sù cjarte e pene par dî che no sin dacuardi che il nestri lat furlan al finissi in Emilie, dome pal interès des multinazionâls, chel sì. Un graciis duncje a chê siore di Udin, Paule Pino Vianello, une ex professore, che di bessole e à tirât sù lis firmis tra lis sôs amiis, tes buteghis dal borc, da la paruchiere, par dî di no a cheste vergogne. E je lade sui gjornâi: in tancj a àn dite che e veve reson, le àn judade.
✽✽ Se lis Latariis a restaran in Friûl, il toc di mert plui impuartant par nô al è chel di siore Paule.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +