Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Il carûl dal centralisim tes riformis regjonâls

............


✽✽ O ai domandât a un gno amì, primari di ospedâl, ce che al pensave de gnove riforme sanitarie regjonâl. Mi a rispuindût che, par lui, prime di fâ sù la cjase si scuen tirâ sù lis fondis: tal setôr a jerin soredut i colegaments e la informatiche i anei debii dal sisteme. Se a restavin tant che cumò, la riforme no coventave a nuie.
✽✽ Po dopo, o ai cjatât un altri gno amì, sindic di un comun furlan. I ai domandât ce che i someave de riforme dai ents locâi de bande de Regjon. Mi à contât che e jere une robe tant pôc clare: sedi lui che i siei coleghis a pensavin che al sarès stât miôr, prime, provâ a meti dongje i servizis comunâi, viodi se la robe e funzionave, e po dopo lâ indenant cun formis di agregazion teritoriâl.
✽✽ Par ultin, o ai cjatât un funzionari de Regjon, simpri gno amì, che al bruntulave cuintri la presse dai assessôrs: a van di corse cence spietâ i numars, lis provis di sisteme, ma soredut cence savê ce che si cjate sot dai numars e des cjartutis gjeografichis.
✽✽ Fâ di corse duncje, fâ viodi ai eletôrs che lis riformis a van indenant. Cheste la filosofie de Serracchiani e dal Pd.
✽✽ Che cheste politiche e stedi puartant a sdrumâ il Friûl in non di une false modernizazion no i interesse ae politiche. L’impuartant al è fâ viodi che si fâs alc.
Di ben altre nature a son, al contrari, lis vicendis leadis ae economie, aes struturis.
Chê altre dì, par esempli, daspò dai industriâi, ancje lis Cjamaris di Cumierç di Gurize e Triest si son unificadis. Si clamaran de Vignesie Julie. E cussì, e nancje plui planc planc, si sglonfe di contignûts pardabon reâi chê che prime e jere dome une espression teoriche e ancje falade.
✽✽ Al è di bant che in comission ducj, mancul cualchi basoâl, a disin di “sì” par celebrâ uficialmentri la zornade dai 3 di Avrîl, tant che cheste e somee plui un “bombon” storiografic che pluitost un ricognossiment di une realtât che e vîf ancjemò tal mont di vuê.
✽✽ Di agns a cirin di dineâ la esistence dal Friûl sedi gjeografic, sedi antropologjic e sociâl. A rosein la sô imagjin di unitât a plui nivei: a esaltin lis variants de lenghe par dimostrâ che a Pordenon no son furlans e che i bisiacs a son dute une altre robe. No cjacarìn po dopo dai cjargnei e vie indenant.
✽✽ Ce brâfs! A rivin a doprâ une ricjece di lengaç cuintri chei che lu fevelin.
Al è un carûl che al lavore ancje tal cjâf de int, un virus pandût ator di gjornâi e televisions, dulà che in dutis lis comunicazions e à di passâ la idee di une realtât uniche, di une mignestre cence savôrs che si clame “Regione Friuli Venezia Giulia”. E lu scrîf par talian, par che al sedi clâr che cheste e je la dizion juste dal mâl.
✽✽ O volarès che dutis lis voltis che un dai sorestants al fevele di Friûl, cualchidun dal public i domandàs cuâl che al sarès par lui il Friûl.
Che, visaitsi ben, nol è dome “dulà che si fevele furlan”, ma une tiere cui siei confins, un popul cu la sô storie e il so dirit a continuâle. ❚
Dree Valcic

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +