
Scrivi di leçs eletorâls in Italie intai ultins agns al è un pôc tant che interessâsi di croniche nere. Al vûl dî cori daûr a cualchi cerviel criminôs che al cîr la formule magjiche par fâ vinci il so partît ancje se no son i vôts, e che al trate la Costituzion tant che che il codiç de strade de bande di cui che nol cjate parcament e si imbuse intai puescj risiervâts ai disabii.
_E in chest zîr, al è un President de Republiche che tant che il cabaretist “Mandi Mandi” al dîs gaiôs che dut al va ben.
_Par nô furlans, la leç eletorâl e je impuartante parcè che o vin capît che o vin di fâ la vôs gruesse se o volìn otignî cualchi risultât de nestre specialitât e magari impedî che nus e puartin vie. Sedi par mancjance di competencis che di bêçs, viodût che nus àn gjavât 1.500 milions ad an sui cirche 5.000 dal belanç regjonâl.
_O stimi che o vedin il dirit sacrisant di podê jessi rapresentâts in Parlament sedi tant che minorance linguistiche sedi in maniere indipendente dal sisteme dai partîts politics talians. Salacor, ancje insiemi cui slovens e cui todescs.
_E al è propit chest che il Rosatellum al vûl impedî a ducj i coscj, cuntune uniche ecezion che e ven fate pal Sudtirôl, che si visin dai sclops dai agns 60 e dai vôts di fiducie incassâts.
_Pes minorancis dal F-VJ, il vincul di acès ae ripartizion dai seçs al è metût al otigniment di une percentuâl dal 20% a nivel regjonâl o ae vitorie in doi coleçs uninominâi, dulà che nol è pussibil nancje il vôt diszontât.
_E pal Senât, che la Costituzion e risierve su base regjonâl, si è lâts ben di là di cetant che al sucedeve fin cumò, abilitant ae acuisizion dai seçs dome lis listis che a rivin a soiârs di vôt (3 o 10%) in dut il stât talian.
_No son dome chestis lis vilanadis costituzionâls che il pat disgraciât tra PD, Forza Italia e Lega Nord nus àn fatis, gjavant di fat ogni pussibilitât di sielte tra lis candidaturis secont il scheme “compre un e paie doi”. Cierts juriscj a son daûr a cirî di fâ esprimi la Cort Costituzionâl prime dal vôt, ma viodût cemût che e je lade in passât no je tante sperance. “Imbroie e scjampe” al è il sproc di cui che al à fate la leç.
_In Friûl e je daûr a cressi la cussience che la democrazie rapresentative intal stât talian e je in crisi profonde e che dome un protagonisim dai teritoris al pues tornâ credibilitât a une sovranitât popolâr. No dome ca di nô. Ancje il Venit e la Catalogne lu àn a pene afermât: ognidun a mût so.
Nol sarà facil, ma se il Friûl al volarà vê un futûr pai siei citadins e pes sôs comunitâts, un segnâl al varà di dâlu.
✒ Giorgio Cavallo
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


