
Tal Vanzeli al è scrit che i talents non van metûts sot tiere, ma doprâts. Par me la parabule e vûl dî che lis esperiencis maturadis no puedin restâ un patrimoni personâl, ma jessi metudis a disposizions di chei altris. Cun chest spirt duncje, e ancje cuntun tic di ingropament, o disnici la esperience di diretôr de Patrie.
O cjati un giornâl bielon e di chest si scuen dî grazie al lavôr di Venier e di dute la schirie di colaboradôrs che a àn permetût a lis ideis di deventâ un progjet vîf, vivarôs e soredut origjinâl intai contignûts e te sô vieste grafiche.
Al diseve pre Toni che i someave di viodi il soreli cuant, pôcs agns indaûr, chest groput di zovins si son tirâts dongje a la redazion. Al veve reson. O disarai di plui, di gjornalist di tancj agns, o crôt che al sedi in chest moment sotstimât il prodot rispiet al marcjât.
Ma la “Patrie” no pues jessi considerade un prodot. Un siôr mi à fermât chê altre sere e mi à dite: «Cjale che il giornâl – e si riferive al nestri – al è une bandiere».
Vê une bandiere a cualchidun al podarà someâ forsit retoric e fûr dal timp, a cualchidun altri al pues fâ pôre, viodint come che i simbui a puedin deventâ pericolôs se doprâts par semenâ divisions e tristerie.
No, par noaltris chê acuile e sta par lis tantis musis, lis storiis di ognidun che po dopo a deventin il mosaic di un popul.
Ma par no fâsi cjapâ dentri des peraulis, pensìn pluitost a cemût difindi chê bandiere tal concret. Fin dal timp dal so fondadôr, la Patrie dal Friûl si è movude pe lenghe furlane, par mostrâ la sô dignitât, tal jessi parone di ogni argoment. Tai agns e je lade indenant sul troi de difese dai dirits dai plui debui: cul riferiment a Glesie Furlane e à tignût ferme la ereditât di Aquilee, mari no dome pai credents.
I becjârs di Bertrant in dì di vuê a àn forsit gambiât non e divise, ma a son simpri li, pronts sul flum, su la sô rive drete e su chê çampe.
La maniere doprade par ribaltâ la crisi economiche sui dirits e sul mont furlan e je denant di ducj: preparìnsi a timps di stente che cun cualchi scuse a podaran trasformâsi intun atac gjenerâl no dome a lis condizions di vite, ma soredut a la idee stesse di Friûl.
Ma ancje nô o sin in rive a chel flum, cul vuestri jutori e sperant in chel di Diu.
Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


