A jerin une volte trê purcituts che no vevin une cjase. A jerin nassûts di Istât, e a durmivin simpri sot di un arbul tal bosc.
Ma une dì, il plui grant dai trê, si dismôf e al dîs: “Al sta rivant l’Invier, e o ai ancje sintût vie pal bosc cualchi berli di lôf. Forsit al sarès miôr tirâ sù une cjase”.
Chei altris doi purcituts a rispuindin che di bessôi no àn propite voie di metisi a fâ sù une cjase, miôr pluitost lâ tal albierc (provait a induvinâ di dulà che a vegnin chei altris doi purcituts…). Ma stant che no vevin tante voie di lavorâ e nancje di sparagnâ (ve chi un altri indizi, par induvinâ di dulà che a son), no vevin nancje un franc par paiâsi une cjamare.
Cussì, a scomencin a fâ sù la cjase, e par no fadiâ masse (e chi i indizis a deventin provis!), il prin al cjape sù cuatri fros di stran e le tire sù cussì.
Il plui grant lu vise: “Cjale che cussì al ven jù dut! Fasìno alc di plui di sest?”, ma lui, subit: “No se pol!” (e cumò nol covente che us disi plui nuie).
La dì dopo, il lôf al ven jù de mont, al cjate la cjase di stran, al da une soflade e la cjase e cole jù. Il lôf si mangje il purcitut e al torne vie pal bosc a digjerî. Il secont purcit, che al veve scoltât un pôc di plui il purcit grant (al jere triestin sì, ma furlan de bande di pari), al veve tirade sù la cjase cun lens cjatâts tal bosc. Ma la dì dopo il lôf al rive, al da une soflade un tic plui fuarte e al tire jù ancje la seconde cjase. E vie che al mangje ancje chel altri purcit.
Il purcit grant però al jere un purcit furlan, e al veve tirade sù une cjase biele fuarte, fate cui modons, cul fogolâr tal mieç, e cul stran e cul len di chês altris cjasis al veve bielzà metût sù il fûc par fâ lis cjastinis e implenât la legnarie pal Unviêr.
Cussì, cuant che al rive il lôf, il purcit furlan al sta sigûr dentri te sô cjase. Il lôf al sofle un pôc, al prove ancje a sburtâ, ma nuie: la cjase e drindule un pôc (il purcit, jessint furlan, le veve tirade sù cun criteris antisismics, che no si sa mai), ma e sta sù.
Cussì il lôf al torne tal bosc e il purcit si salve. Almancul par cualchi ore, parcè che la dì dopo al è Sant Andree (“Il purcit su la bree”), e cussì il purcit furlan al devente salam, persut di Sant Denêl e speck di Sauris.
E ducj chei che lu mangjarin, a viverin furlans e contents.! ❚
✒ Lis flabis
di Bete di Spere
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


