Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI. Par un reâl disvilup sostenibil, prin che al sedi masse tart

Walter Tomada

Une volte al jere il Friûl des viciniis e dai ûs civics; la modernitât cumò invezit nus mostre un teritori glotût di ciment e capanons, dulà che il cambiament dal paisaç nol à cjalât in muse a nissun, lant daûr ai interès individuâi e ae voie di slargjâ ativitâts economichis cence dispès cirî masse compromès cul benstâ de comunitât e la cualitât dal vivi. Cumò al è rivât forsit il moment – sperant che nol sedi masse tart – di cjalâ il disvilup de nestre tiere in maniere plui leade ae sostenibilitât: che no je une peraule vueide, ma il considerâ cemût che ogni sielte e impliche un judizi tra i beneficis e i coscj che e pues puartâ no al singul o a une particolâr categorie di personis ma ae interie comunitât.
E je cheste in struc la evoluzion de concezion furlane dal guvier dal teritori che e ven fûr de analisi di Sandro Fabbro, une autoritât par ce che al inten la planificazion teritoriâl, ma soredut un che al cognòs ben la storie di chenti e al pues frontâ l’argoment cun plene cussience des sôs implicazions.
Isal pussibil pensâ di sielzi “di bessôi” cemût governâ il disvilup di un teritori o vuê si riscjal di cori daûr a une utopie?
Une volte, sburtâts di cheste ambizion, si podeve meti in vore esperiencis une vore interessantis. In Friûl lu vìn dimostrât tai agns che a son vignûts daspò dal taramot. E no stoi fevelant de sacrosante braure che o vìn de ricostruzion, o des sieltis di organizazion de vite comunitarie che a son stadis cjapadis, in cierts câs conservatîfs e in altris situazions “rivoluzionaris”, ma in ogni câs puartadis indevant interessant la int. O pensi soredut che di chel model di guvier dal teritori e je vignude fûr la esperience dal Plan Urbanistic Regjonâl che al jere ae avanguardie in Italie intai agns ’80. In chel moment storic o vevin plene cussience dai problemis e o vin cjatadis daurman lis soluzions.
Sburtâts dal taramot…
O vin fat di une disgracie une clâf di disvilup. Ma nol capite simpri cussì. Di fat la evoluzion de societât e de economie daspò che il Mûr di Berlin al è colât no nus à cjatâts cussì pronts. Jessisi cjatâts dut un colp devant di un mont cence cunfins nus à imbacuchîts. La globalizazion, cui siei flus di bens, oms e bêçs, e finìs par mudâ ancje lis condizions di guvier dal teritori, soredut in rapuart aes sieltis che lis comunitâts a puedin fâ. Ancje parcè che e je lade in vore intant la integrazion europeane, cun dut il soreordenament che e puarte cun se.
Duncje jessi autonims fin dapît al è impussibil…
Se o pensassin di resonâ dome sul nestri teritori in tiermins isolâts, gjavantlu dal contest dulà che al è dentri, no fasaressin il ben de nestre tiere. Al covente capî fin dapît dutis lis conseguencis dai procès di interazion cui paîs e lis realtâts che si cjatin sedi dongje che lontan di nô. Al è fondamentâl sielzi lis opzions strategjichis.
Fevelial di infrastruturis?
Sigûr. La opzion dal Curidôr 5 e je pardabon di interès dal Friûl, e si pues – anzit si scuen – resonâ dome su cemût atuâle cun mancul impat negatîf pussibil e dant plui conessions che si pues ae int e ai centris di interès economic sul teritori. Ce che invezit al podarès jessi fondamentâl pal sisteme Friûl se al ves di governâsi di bessôl al è sclarî se lis fabrichis e lis aziendis di chenti a àn di poiâsi par fuarce su Triest e sul so puart o se invezit al podarès jessi cualchi vantaç a jentrâ in relazion cun Vignesie o cun Cjaudistrie. Se i furlans a fossin indipendents, chest al sarès un argoment di frontâ “fasint sisteme” e cjalant lis robis – come che a fasin ducj a nivel globâl – intune visuâl di colaborazion o competizion.
E invezit in ce maniere aial cjalât il Friûl al guvier dal teritori tai ultins agns?
Purtrop o vin capît une vore tart i efiets de globalizazion sul teritori e no vin prontât imprescj di guvier dal teritori che a coventassin a slargjâ i beneficis dal gnûf senari e a ridusi i coscj che al à vût jessi deventâts tiere di concuiste par capitâi forescj. Par esempli, l’impat che i centris comerciâi a àn vût sul nestri paisaç. ■
Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +