Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Simpri in vuaite, ancje pe Universitât

............

I furlans a àn di jessi  simpri in vuaite par difindi e par rinfuartî i lôr dirits costituzionâi e europeans, la lôr lenghe, la identitât e la unitât dal Friûl intîr, dal Timau ae Livence. Il nestri sfuei  “La Patrie dal Friûl” al è une testemoneance di dut chest. E vuê, alc o scrivarìn su la bataie ancjemò in vore par difindi e par valorizâ la autonomie e la identitât de Universitât furlane.
Come che o savês, cualchi mês indaûr la cuistion e je nassude cui tais dai finanziaments dal Stât al intîr sisteme universitari talian, ma in particolâr aes Universitâts plui zovinis, come chê di Udin. Invezit di trai su lis straçariis dentri e fûr des Universitâts, il Guvier si è metût a taiâ fuart pardut, ancje te ricercje, te inovazion, te formazion specializade dai zovins. Di dut chest, une schirie di esponents triestins su “Il Piccolo” e altrò, a àn profitât par scomençâ a fâ bordel cuintri la Universitât autonome di Udin sostignint, come trente e passe agns indaûr, che intune regjon  piçule come la nestre, a è avonde une Universitât (cul voli simpri a chê di Triest) o che si à di meti in pîts nome une Fondazion pes Universitâts di Udin e di Triest. Cul fin di cjapâ sù bêçs di impresis e di istituzions che a varessin di jessi, daspò, dispensâts ai Ateneus di bande de Regjon. Cussì i bêçs di impresis furlanis a laressin ancjemò une volte a Triest…
Di front a chest assalt ae Universitât dal Friûl, par iniziative dal prof. Gian Franco D’Aronco, President dal Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl, plui di trente Istituzions eletivis e associazions economichis, sociâls, culturâls furlanis si son metudis adun e a àn firmât, il 27 Otubar passât, un Pat cu la Universitât dal Friûl, là che si puarte indenant l’impen di ducj par rinfuartî la autonomie e la identitât furlane dal nestri Ateneu. Par fâ cressi simpri, tal interès dal popul furlan e de sô zoventût, la sô funzion in Friûl, cu lis regjons confinantis e in Europe.
Chest Pat pe Universitât dal Friûl al è une Cjarte storiche, come storiche e reste la racuelte di 125 mil firmis di furlans, tal 1976, par fâ meti sù dal Stât talian – come che al è po dopo sucedût – l’Ateneu di Udin. Il Stât talian, il Guvier e il Parlament di vuê, e cussì la Regjon, a àn di ricrodisi che cheste Universitât no va scjafoiade, ma e va invezit judade e pupilade par che e puarti indenant i obietîfs fissâts par jê de leç istitutive. Di jessi, purpûr, strument pal disvilup economic e sociâl dal Friûl e pal rinovament, pe incressite de lenghe e de culture dal popul furlan.
Chestis finalitâts a àn di jessi capidis a Triest di cualchi esponent de Zonte regjonâl, e ancje di Gurize e di Pordenon che a spessein simpri a predicjâ, invezit, di meti adun un sisteme unic universitari e che tra lis Universitâts di Triest e di Udin no à di esisti colaborazion e competizion, par continuâ cussì a fâ regâi a chei che no si impegnin te ricercje, te inovazion tecnologjiche cu lis  impresis e tal disvilup dai rapuarts internazionâi.
Curtis e che si tocjin, inalore. Nô no si dismenteìn des resistencis ativis e passivis che tai timps passâts si son manifestadis sui grancj obietîfs de furlanetât di bande di plui di cualchi furlan, sei di Udin, che di Gurize che di Pordenon. Cussì come in chês voltis, l’impuartant par vinci in cheste bataie al è che la part fondamentâl dai furlans e sedi cussiente de sô identitât di popul e che no moli.
ARNALT BARACÊT

L'Editoriâl / Risierve di valôr

Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +

Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023

Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +

COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi

Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +

Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023

1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +