A doi agns dal so ultin lavôr «Baruc» Lino Straulino al torne cuntun gnûf cd simpri prodot de Nota di Valter Colle. «L’Alegrie», chest il titul dal disc, al è il tribût di Lino a la musiche tradizionâl furlane, une sô passion di simpri. Lis 12 vilotis rielaboradis dal «Cont di Sudri» a son sunadis in clâf country/blues cuntune operazion in part simile a chê de version di «La biele stele» publicade intal cd «Straulino-Fedele-Vescovo» dal 2008.
Inte sô produzion Straulino al à mostrât plui voltis il so interès pe rileture de musiche tradizionâl, come par esempli cul so cjaval di bataie «Fasìn un cjant a la cjargnele» o cu lis sôs versions di «Ninine mê» (2000) e «Done Mari» (1994).
Cheste volte il riclam al mont dal country american al è une vore plui marcât ancje par vie de presince di une strumentazion plui variade e dal ûs impuartant dal banjo dongje de ghitare acustiche.
Straulino al zuie cun inteligjence, afiet e ironie cu lis vilotis che al à sielzût e al cjate un mût di proponilis diferent dal origjinâl ma che al permet a cui che al scolte di ricognossilis e di sintîlis sôs.
Cussì in cualchi câs al cambie la tonalitât e la linie melodiche come inte version di «O ce biel cjistiel a Udin» o inte titletrack «L’Alegrie». In cualchi altri al cambie la part ritmiche come par esempi intal câs di «In chê dì da las mês gnoços» che e devente un 2/4 country rispiet al ¾ origjinâl. O pûr si divertìs a modificâ la armonizazion come inte version pardabon divertente di «Al è rot il cjalderuç» o inte delicade «Niçulaile».
Il risultât al è un disc divertent e convincent che al sa cumbinâ l’afiet cu la ironie, la citazion cu la rielaborazion. Di ducj i tocs di chest cd mi permet in particolâr di segnalâus une version a gno parê pardabon biele di «Niçulaile» dulà che la gnove armonizazion in minôr e l’ûs savint e misurât de strumentazion al esalte la biele melodie origjinâl de ninenane e nus puarte intune atmosfere di sium e di magjie.
Il rest o podarês scuvierzilu di bessôi scoltant il gnûf lavôr di Lino Straulino e magari dant un cuc al sô profîl MySpace (www.myspace.com/linostraulino) dulà che e je publicade une piçule cerce dal so ultin disc.
Matieu Fogale
A torzeon pal Friûl / Il rituâl de Messe dal Spadon nus ripuarte ae ete dai Patriarcjis
Sara Traunero
La memorie e torne indaûr a Marquart, ma forsit la tradizion e je ancjemò plui antighe Ai 6 di Zenâr, in ocasion de fieste de Epifanie, il Comun di Cividât si prepare a celebrâ un rituâl tant curiôs che inmagant: e je la Messe dal Spadon, che par tradizion si fâs tal antîc Domo antîc. […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +
Int di Cjargne / “La gallinella saggia” che a Cjavaç e insegne a produsi e a mangjâ ben
Marta Vezzi
La aziende agricule biologjiche La Gallinella Saggia e je nassude 7-8 agns indaûr: “La idee e je stade di mê mari – e conte Caterina Pillinini – che e à simpri fat orts e cjamps, e duncje e je une vite che si dediche ae coltivazions di tancj prodots; vint il ristorant Borgo Poscolle e […] lei di plui +
Sport… che ti trai! / Pietro Corredig e Sonia Borghese: une vite di pignatis a scufiots
servizis di Francesco Tonizzo
La cubie dai cjanalots, un di San Pieri e une di Miers, e à vinçût il campionât talian di machinis storichis e il titul european, simpri cun Sanremo intal destin Inzen, passion, amôr, dedizion, voie di zirâ il mont, spirt competitîf, leam cun il teritori des Vals dal Nadison, e risultâts une vore preseâts. Il […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / La identitât e ven dai zovins
Walter Tomada
Une zornade di incuintri pai Conseis dai Fantats Al à fat scjas il senatôr Roberto Menia che al à declarât di volê gjavâ il furlan de scuele e dal ûs public. Al jere di un pieç che nissun rapresentant des istituzions al pandeve clâr di volê scancelâ lis normis di tutele, ma salacor a son […] lei di plui +