Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. La colonizazion dei impresis e va indenant

............

Ae fin e je lade cemût che si temeve. Cuntun vôt che nol amet discussions (30 sì, 1 no e 3 astignûts), il Consei di aministrazion des Latariis Furlanis al à dit di sì ae fusion cun Granarolo, preferint il matrimoni cul colòs des cooperativis emilian invezit che il plan industriâl metût a pont, a timp di record ancje se in “zone Cesarini”, dal Consorzi agrari, che pûr al veve cjatât il gradiment de Regjon e des parts sociâls. Il plan dal Consorzi di Basilian al poiave su cuatri pilastris: rimunerazion dal lat ai conferidôrs a presits di marcjât; valorizazion dai implants (intai ultins 3 agns a son stâts invistîts ben 5 milions, in gracie ancje di contribûts regjonâi, visìnsal); riduzion dal soreplui; e gjestion di une “masse critiche” di lat furlan valorizât di prodots dal teritori. A dut chest si à dit di no, assegnant di fat l’asset plui impuartant – la Dop Montâs – a Granarolo.
La vicende des Latariis Furlanis e va in cubie cuntune altre vicende che e cjape dentri dut il Friûl, chê dal plan di delocalizazion di Electrolux, che intai intindiments de multinazionâl svedese al metarès a pericul ancje il futûr dal implant di Purcie. Cuintri i progjets di delocalizazion a son za stadis inviadis taulis di confront e si pense a meti in cjamp un biel pocjis di risorsis publichis par butâ jù i coscj di produzion e evitâ il trasferiment in Polonie. Consecuencis, chestis, des riformis mai metudis in vore di agns e di un coni fiscâl che al fâs aromai cambiâ idee a cui che, dal forest, al volarès invistî intal nestri Paîs. Al è ancje vêr che il Friûl ocidentâl si è intai agns poiât une vore su la presince di Electrolux, tant che cumò il pericul delocalizazion al è ancjemò plui grâf parcè che al va a colpî ducj i setôrs leâts ae subfornidure e ai servizis. La presince de multinazionâl sul teritori e la consecuente “trancuilitât” inte domande, no à sburtât tantis impresis a cirî altris marcjâts, ancje se la cualitât dai prodots realizâts a Pordenon si è man a man dimostrade simpri plui facile di agredî de bande di Paîs a cost dal lavôr plui bas. Tant che ogni multinazionâl, Electrolux no fâs calcui sentimentâi. Ce che al sucedarà cun Granarolo, si viodarà. Ma ciertis liniis a somein za ben claris. Di viodi, invezit, se il progjet dal Consorzi Agrari al rivarà a valorizâ pardabon e in maniere juste risorsis locâls. Nol sarès mâl.
E propri intant che si discuteve dal câs Electrolux, la Confartesanât regjonâl nus à ufiert un altri element di riflession. Intal ultin an, il numar des impresis ativis al è calât di 341 unitâts: a son 979 chês sparidis intal ultin trieni e ben 2.025 chês in mancul, rispiet al pic dal principi dal 2006. Il compart – al à dit il president di Confartesanât Fvj, Graziano Tilatti – al à pierdût tal 2013 cirche 3mil lavoradôrs, «numar plui alt, ma salacor di mancul impat mediatic a pet dai soreplui previodûts in regjon ae Electrolux. Nissune polemiche – al à precisât daurman Tilatti -, ma o volaressin che e vignìs condividude ancje la nestre bataie in difese des piçulis impresis e dal artesanât. Cetantis Electrolux coventino par che cualchidun al tachi a interessâsi dal setôr e dai artesans restâts cence lavôr?» .
Tilatti, inte sô relazion anuâl, al à marcât ancje cemût che il stanziament sul belanç regjonâl 2014 pes dîs liniis di incentîf aes impresis artesanis al sedi pâr a zero, a front di un bisugn – par finanziâ fin a 100 progjets di ricercje – che al rive a 3,5 milions di euros. Intant, il teritori al svent (Latariis Furlanis a Granarolo) o si svent (concessions a Electrolux: ma a front di cualis ciertecis e garanziis? Lu scrîf il stes “Il Sole 24Ore”, di aree confindustriâl: “Intal negoziât complès cun Electrolux al covente no dome subî lis domandis de multinazionâl, ma ancje verificâ che cheste e rilanci, introdusint intes sôs fabrichis talianis mioraments organizatîfs”).
Sarìno bogns di scomençâ a finîle di subî e a crodi intes potenzialitâts – enormis e no esprimudis – dal Friûl? ❚
Linux

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +