Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Vescul al sgarfe inmò

............

A distance di 2 agns al torne su lis frecuencis di Onde Furlane il documentari «on the road» su la emigrazion furlane: «Sgarfefurlans».
Il progjet di Loris Vescovo, che tal 2007 al jere lât in Australie, Gnove Zelande, Thailandie e Cine, al jere lât in onde tal 2008 e al veve vût ancje un ricognossiment di bande de Unesco che lu veve inserît te liste dai progjets dal an internazionâl des lenghis, te sezion dal «multilinguisim e des rêts internazionâls».
Cun lunis ai 4 di Otubar, des 11 di buinore, la trasmission e je tornade a partî su lis frecuencis di Radio Onde Furlane, di dulà che Loris Vescovo, cu la colaborazion dal videomaker Marco D’Agostini e la organizazion di Pauli Cantarut, al conte lis esperiencis dai emigrants furlans che tal ultin secul a son partîts dal Friûl par lâ te Europe dal Est: 18 zornadis e sîsmil chilometris su lis stradis de Slovachie (Bratislave), de Ucraine (Svidnik, a Leopoli e Kiev), de Romanie (tra Tulcea, Greci, Bucarest, Pitesti, Campulung, Petrosani) sierant in Ongjarie (a Budapest).
«O vin regjistrât 25 intervistis» al precise il cjantautôr-condutôr «cun storiis pardabon difarentis une di chê altre: o ricuardi dome chê di Anita Elda Battigelli, nassude a Maian 95 agns indaûr, fie di muradôrs rivade in Romanie che e veve 2 agns e che e fevele inmò par furlan o chê di Elettra Virgili, invezit, zovine laureade di Udin e emigrade di pôc a Bucarest par cirî chê fortune che la Italie dai co.co.co no i garantìs».
Storiis di operaris, boscadôrs, inzegnîrs, comerciants che dilunc dal «secul curt» a son partîts de Patrie, passant pe fin dal imperi asburgjic, dôs vueris mondiâls, la fin dal comunisim… e cualchidun al è ancje tornât indaûr.
«Tes lôr storiis» al continue Loris Vescovo «o vin cjatât i problemis tipics de int che e scuen partî: il rapuart cu la gnove culture, i problemis di lenghe e integrazion, cualchidun al à vût sucès, ma al è capitât ancje che cualchidun nol vedi fortune».
Vescovo si ferme ancje su lis gnovis gjenerazions «A son une vore curiôs e tancj a doprin Internet: il grant interès però spes si compagne cu la delusion parcè che no simpri a rivin a cjatâ rispuestis di bande des istituzions e la «lôr domande di Friûl» no à simpri chê rispueste che si spietaressin. I zovins dissendents no si contentin di une cerimonie o di une cene: a àn dibisugne di contats, informazions e rapuarts concrets cu lis lôr lidrîs furlanis».
Il progjet al è realizât cul contribût di Aster Cultura – Noi Cultura e il finanziament dal Servizi Identitâts linguistichis e coregionâi tal forest de Regjon Friûl – Vignesie Julie.
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +