Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Universitât dal Friûl ancjemò par trop?

Federica Angeli

Par ducj i furlans la Universitât dal Friûl e je stade une concuiste. Nassude daspò dal taramot, par volê de int che e cjapà su passe 100.000 firmis, cul “fin di contribuî al progrès civîl, sociâl e ae rinassite economiche dal Friûl” e je cressude intai agns sedi tal numar di iscrits, sedi te ufierte formative, ma soredut dal pont di viste de cualitât.
Zaromai di cualchi an però l’Ateneu al à di scombati par vie dai finanziaments masse bas. Si stime che la Universitât e sei “sot finanziade” almancul dal 14% di chel che i spietarès e dut chest in dam dai lavoradôrs e dai progjets di ricercje. In chest clime za grivi a rivin in chescj dîs i tais previodûts dal Decret di Leç 112 fat bon dal Consei dai Ministris ae fin di Jugn.
In chescj dîs, intant che o prontìn chest gnûf numar de Patrie, il dibatiment al è une vore vivarôs e, magari cussì no, al zire dut ator ae cuestion “valie la pene di vê dôs Universitâts te nestre regjon?”. Par dî il vêr za cualchi mês indaûr la Assessore regjonâl ae Universitât, Alessia Rosolen, e veve fevelât di doplis te ufierte formative, cuntun riferiment specific al parc tecnologjic e ae ricercje sientifiche.
Plui di cualchidun al fevele di meti adun une Universitât dal Friûl-Vignesie Julie (si viodarà se cu la lineute o mancul), e il pont di partence al pâr jessi la creazion di une Fondazion di dirit privât jenfri i doi Ateneus, la Sissa, i Ents locâi e i privâts che a volaran jentrâi. Il fin al è chel di creâ un font di finanziament unic, e di dâ il vie a une serie di azions condividudis (de didatiche al marketing).
Lis reazions politichis a son difarentis, ancje dentri de stesse maiorance regjonâl. La strade sielte de Zonte e somee clare, ma la Leghe Nord no je par nuie in acuardi cu la ipotesi di creâ une Universitât uniche. Il President de Provincie di Udin, Pietro Fontanini, al è stât une vore clâr pandint la sô contrarietât ancje rispiet ae Fondazion. La strade de gnove Retore Cristiana Compagno e somee dute di rive sù.
La gnove de ultime ore intant che o sin par lâ in stampe e je che lis fondazions «a saran dôs: chê di Udin e chê di Triest», al à vût declarât il President de Regjon Renzo Tondo. Al rientre, insumis, il progjet Rosolen. Tondo al à zontât «che vuê come 30 agns indaûr la competizion tra Udin e Triest e je un valôr zontât, ma chest nol gjave la necessitât di creâ sinergjiis tra lis universitâts».

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +