Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Spirt di servizi o sante scugne?

............

La storie des feminis cjargnelis impleadis te prime vuere mondiâl, come tancj episodis leâts a lis vicendis militârs, e je dispès cjamade di retoriche.
Lant a sgarfâ ca e là tai libris, tai documents e soredut podint viodi e sintî la vôs di cualchi puartadore, o ai vude la grande ocasion di svicinâmi a un moment impuartant de storie de mê tiere di Ciargne. O ai capît che lôr a son stadis, a son e a restaran un simbul, un esempli di sacrifici, di umiltât e di amôr pe proprie tiere e pes lôr fameis.
La lôr storie si insuaze te prime vuere mondiâl: tal mês di Lui dal 1915, par fâ front aes grandis pierditis di soldâts dai prins combatiments, il Comant di zone al domande il contribût de popolazion par sostituî i militârs che invezit di jessi al front a vevin di ocupâsi dal traspuart de robe. Tai paîs cjargnei a jerin restâts dome fruts, vecjos e feminis, e propit lôr a son ladis a dâ une man (si contin cirche 1.200 di lôr, dai 12 ai 60 agns). A vevin intor une fassete rosse cul numar dal repart e ognidune e veve un libret personâl par segnâ i viaçs e i materiâi traspuartâts.
Anna Primus Nanali di Tamau, intun filmât fat tancj agns fa de emitente televisive ‘Video Strega’ di Çurçuvint e conte «…i vin començât la strada ch’a va sù pa creta insomp dal paîs. I la vin fata sù fint sul Gamspitz. La vin fata duta chê strada tra omps e feminas e a lassù i todescs dal Freikofel a nus viodevin ca un toc… lôr no nus volevin fâ dal mâl, parcè che lôr ai capivin come ch’i erin sfuarçâts a lavorâ e no nus volevin copâ… tal ’16, tanta di chê neif, palâ la neif cui scarpets e cu las çuculas…». A vevin di presentâsi a buinore tai magazins dai paîs e po «i partivin as 7 e intorn misdì a si rivave sù – a conte Caterina Bellina di Cleulis – i puartavin sù pan, scjatuletas, dut ce ch’a coventava, encje la puesta. Inta mont da Tierç i puartavin sù munizions…».
Dome tal 1973 a àn ricevût il Cavalierât pal lôr impuartant contribût: plui di cualchidune intes intervistis e dîs che al è rivât masse tart. Tal 1988 e nas la idee dal monument a Tamau, screât tal 1992 e vuê in nomine pal ricognossiment nazionâl. Intant «Puartadoris» no ’nd è plui e nus reste la lôr testemoneance, come chê di Vigje Boschetti «i tolevi las brees in place a Çurçuvint Disot e po sin ladas a puartâ fint insomp Carone. Mostro di brees, i si inçopedavin intai gjups e po i colavin… Jo i eri la prime di cjase e i si contentavin di ce che ai davin, i sei lade volontarie a dâ une man, parcè che a si veve la bisugne e i militârs a vevin di fâ las baraches».
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +