Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Il rumôr dal fîl de schene

............

Il Tiliment, il flum “fîl de schene” dal Friûl, al è il protagonist di un cine documentari che al è stât presentât in anteprime furlane ai 29 di Novembar, li dal cine “Visionario” di Udin. “Rumore bianco” al è il titul di chest documentari poetic che i fâs onôr ae storie dal Tiliment, ae tiere che al travierse e ae sô int. Il cine al è scuasit dal dut par furlan, pal sempliç motîf che la “int dal Tiliment” e fevele cheste lenghe. La regjie e je di Alberto Fasulo, origjinari di Sant Vît al Tiliment, i produtôrs a son Paolo Benzi, Alessandro Rossetto e tancj dai atôrs che a partecipin. Chescj a rivin dai cuarante comuns su lis rivis dal flum che si son metûts adun intun Protocol di intese che al à permetût di inmaneâ cheste pelicule. “Rumore bianco” al nas di fat di une operazion artistiche e produtive cence precedents, motîf di braure par dute la regjon.
IL SUCÈS TALIAN_ Saludât al Festival dei Popoli di Florence di une sale plene di int e di tancj batimans, al sarà il prin film in lenghe furlane a sei distribuît intes salis cinematografichis a nivel statâl. Daspò de anteprime di Udin, al sarà proietât tai cjaf lûcs regjonâi – vâl a dî al Cinemazero di Pordenon, al Kinemax di Gurize e al Excelsior di Triest – par lâ duncje tes salis dai paîs sul ôr dal flum; intun secont moment si tentarà la distribuzion par dute la Italie. Il film al è une coproduzion taliane e svuizare che e cjape dentri FaberFilm, Wildside Media e RTSI Televisione Svizzera, in colaborazion cu la Cineteche dal Friûl. A distribuîlu e sarà la societât Tucker Film, nassude de union di Cinemazero e dal Centro Espressioni Cinematografiche (C.E.C.), pe convinzion di puartâ al cine “Rumore bianco” e di tacâ cussì une gnove ativitât di distribuzion e di produzion: moscjis blancjis tal panorame regjonâl che si inacuarç dai talents di chenti dome cuant che a vegnin celebrâts dai media talians.
TALENT STRASSÂT_ «Al displâs une vore che in Italie si strassin talents e professionalitâts, come che si viôt in chest film» e à dite di fat, cuntun pocje di polemiche, la produtore Luisella Realini de RTSI – Televisione Svizzera.
Unic piçul neu, il titul par talian. Come che al dîs Massimo Garlatti Costa, a pagjine 4, il furlan si preste un grum pai titui: magari si podeve doprâlu.
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +