Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – I sindacâts de Sardegne a pro dal autoguvier dal popul-nazion

............

I sindacâts de Sardegne motôr di un manifest par l’autoguvier, in viste dal gnûf Statût de Regjon.
E je cheste la gnove che e à fat un grum di scjas par vie che Cgil, Cisl e Uil a son rivâts a tirâ adun une pluralitât di rapresentants di istituzions e organisims di difarents orientaments poltics, culturâi e sociâi intun seminari che al veve par teme «Autonomie, federalisim e sovranitât», davuelt ai 16 di Lui a Nuraghe. Su la fonde di chest apontament al è stât metût adun il «Manifest par un gnûf Statût de Sardegne», indreçât al «popul de Sardegne e a lis sôs Istituzions».
Un document che «al rapresente l’ambiziôs pont di riferiment che o proponìn ae atenzion e al confront di ducj i citadins de Sardegne, tant che sburt ae riflession, ae azion e promesse di impegn».
Lis fondis par il doman de lôr tiere i sindacâts lis metin a clâr in siet ponts.
LIS FONDIS DAL MANIFEST_ Il prin al dîs: «La Sardegne e je une nazion», tant a dî che il ricognossiment de sogjetivitât dal popul sart e «dal sô jessi nazion» al rimande a une «entitât coletive, a un popul che tal so codiç identitari – fat di storie, lenghe, tradizions, stât gjeo-teritoriâl – al à la titolaritât dal autoguvier».
Il secont principi al dîs che la Sardegne «e svilupe e e manten une posizion singolâr a rivuart di lenghe, culture e dirit civîl ae organizazion teritoriâl».
Il Manifest al dîs che la Italie e la Europe a àn di ricognossi ae Sardegne «il status di insularitât» e che la comunitât dai sarts e riten di «vê il dirit di decidi, oltri il pat di stabilitât e il federalisim fiscâl, su dirits essenziâi e fondamentâi: scuele, sanitât, mobilitât des personis e des robis, supuart a lis impresis, tassis, risorsis par finanziâ il lavôr e il svilup, e su trope ricjece di chê prodote chenti e vei di restâ in Sardegne».
Si propon po un «gnûf pat Costituzionâl, su la fonde dal ricognossiment dal popul-nazion». La Sardegne, po, «e partecipe cun siei rapresentants, progjets e programs ae Union europeane» e e ufrìs la sô colaborazion, a partî des regjons dal Mediterani, «par formâ une Euroregjon».
E IN FRIÛL?_ Un Manifest che in Friûl al è stât let cun atenzion. «O cjati ce tant positîf che i sindacâts e vedin convint i maiorents a fevelâ di autonomie, federalisim e sovranitât peant chescj concets al svilup sociâl e economic de lôr tiere», al dîs Roberto Muradore, segretari gjenerâl de Cisl Udinese e de Basse Furlane.
«O ai viodût – al continue – un grum di analogjiis cun ce che o stin cirint di fâ tant che Cgil, Cisl e Uil a nivel de provincie di Udin, ma ancje une grande diference cun ce che a disin e a fasin invezit i sindacâts a nivel regjonâl». Par dî la veretât, al ricognòs Muradore, «no vin mai fevelât di popul-nazion», ma «di timp in ca o sin convints che un gnûf svilup al vebi di partî dal bas, de int. Chest nus à puartât a svicinâsi al mont dal autonomisim furlan – al continue – e a lavorâ cjapant dentri dutis lis rapresentancis istituzionâls, dal mont economic e sociâl dal teritori». Nol è stât un câs, al zonte, che tal siopar dal 19 di març «tra lis nestris bandieris e fos ancje chê dal Friûl». In chescj dîs, par zonte, tal Comitât provinciâl pe economie e il lavôr, «sindacâts, rapresentants dai imprenditôrs e istituzions a stant preparant un document par tornâ a dâi sburt ae economie reâl». Lu presentaran ae Regjon, «come un imprest di un teritori che si môf e si autorapresente».
IDEIS CLARIS ANCJE PE ORGANIZAZION AMINISTRATIVE_ «Ce si spietial a fâ Triest citât metropolitane e a fâ sì che il Friûl al vedi vôs cu la Assemblee des provinciis furlanis», si domande di fat Muradore.
Une sgrimie avuâl le volarès te rapresentance regjonâl dai sindacâts. E invezit no à dât un biel esempli nancje cuant che si discutè de gnove leç regjonâl pe pupilance dal furlan, al dîs Muradore. «Cuant che i sindacâts a son stâts scoltâts de Comission dal Consei regjonâl – al ricuarde – o ai viodude une Cgil centraliste e paurose e une Uil mazziniane. L’unic che al à difindût il valôr dal insegnament dal furlan tes scuelis – al siere – al è stât il pugliês Giovanni Fania», vuê segretari regjonâl de Cisl.
Antonella Lanfrit

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +