Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Diaspore: si rivaraial a gambiâ?

............

Foto PaoloBis
Foto PaoloBis

O sierìn cun Dicembar il prin an de rubriche fisse dedicade al Friûl fûr dal Friûl. Ta chescj 11 numars o vin cirût cun scletece di stiçâ il dibatit e di frontâ, cence condizionaments, la galassie complesse de emigrazion, che e va plui in là dal tradizionâl associazionisim, pontant plancut plancut a proponisi midiant de Rêt e no dome. Se ca e là no mancjin lis ocasions di incuintri e di inovazion propositive, al displâs dîlu e soredut tornâ a dîlu, che in gjenerâl la situazion e je ferme. Lassant pierdi lis solitis declarazions retorichis e nostalgjichis, cjapât at des dificoltâts (gambiament gjenerazionâl, personalisims, conflitualitâts inrusinidis, competizion regressive, e vie indevant…) pôc si môf.
Par gambiâ i vûl olsât e coragjo, par sfantâsi e po trasformâsi intun faldon butât in cualchi archivi storic, a bastin il cidin e la sotanance oportunistiche e omogjenizante.
Dal sigûr no sarìn noaltris a gambiâ il sisteme, ma no tirarìn il cûl indaûr e se o podarìn dâ un contribût al rilanç de furlanetât tal Mont, lu fasarìn. No volaressin plui scrivi e dî “dut di tornâ a scomençâ”, ma “plui puint, plui ponts e mancul sorestants”. O volaressin contribuî a fâ sù puints tra furlans, e doprâju par butâ lis rêts par comunicâ in maniere facile, cun entusiasim e trasparence, ce che al sucêt ator e ce che al à voie di vê il Friûl fûr dal Friûl. O volaressin viodi tancj ponts di incuintri furlans tal Mont, incuintrâ mancul sorestants (presidents e delegazions) ma plui feminis e oms, fantatis e fantats, judâju e jessi judâts a fâ sù une identitât furlane plui vivarore, come la nestre bandiere!
Bon Nadâl a ducj voaltris/noaltris Furlans tal Mont, in taule bessôi, in famee o cui amîs mangjait e bevêt tipic furlan, e cussì la Patrie us somearà mancul lontane parcè che in cuasi dusinte stâts dal Mont o savarês che al sarà simpri cualchidun che al brindarà, al mangjarà e al fevelarà plui o mancul come voaltris!
Daniele Martina

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +