Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – A scatin lis denunciis cuintri dai antifurlans

............

ULTIME ORE_ Luca Campanotto al à dât il vie, ma cumò a rivin altris adesions ae iniziative. Ai prins di dicembar dôs denuncis cuintri «L’Espresso» e «Io Donna» a son stadis depositadis li de Procure di Tumieç di bande di Remo Brunetti.
Cui isal Luca Campanotto?
«Un zovin praticant legâl dal Foro di Udin. Vincj e vot agns e la sperance di continuâ a zirâ pai Tribunâi cence pierdi un tic di idealisim. Grant amôr par une des Costituzions (in teorie) plui avanzadis dal mont. Grant amôr pal Friûl e pal so plurilinguilisim. Chest e altri fasint une ricercje cul gno non e cognom su www.ilgiornaledelfriuli.net».
Parcè cheste denuncie?
«Fin cumò il dirit (e no dome) penâl talian al è stât doprât par limitâ lis lenghis minorizadis; cun cheste azion al sarà invocât par difindilis. O viodarìn cemût che lis Procuris de nestre Republiche a cjaparan cheste rivoluzion copernicane. La interpretazion, tal dirit, e je simpri stade dificile, massime in Italie».
Cuâi sono i prossims pas?
«O soi content di podê fâ par prin chest at di puartade storiche e di grant significât civîl, se no altri simbolic. O speri che lu fasedin ancje altris. E sarès biele une denuncie depositade in dutis lis Procuris dal Friûl (Gurize, Pordenon, Tumieç, Vignesie pal Mandament di Puart), e eventualmentri ancje in altris Procuris, stant che a son teritorialmentri competentis Milan e Rome.».
Ce si spietial di cheste denuncie?
«Il furlan al à di deventâ un teme cjalt, un teme che se tu fevelis mâl, tu riscjis di jessi denunciât. E je une cuistion di cussience, di dirits e di rispiet, no dome dal popul furlan che al fevele par furlan, ma propit di rispiet de Costituzion taliane, e di cussience dai nestris dirits».
E cumò ce pensaraial l’establishment, furlan e antifurlan?
«No vês di domandâmal a mi. Jo no soi un politic; o soi un citadin che al fevele une lenghe difarente di chê uficializade. I dirits linguistics no son volgaritâts di ostarie o amenitâts di pôcs e vecjôs un tic particolârs, ma a son part dai dirits fondamentâi de persone umane e no àn colôr politic».
Ce significât daial a la lôr tutele?
«Difindi il pluralisim linguistic al è difindi la democrazie. Atacâlu al compuarte atentâ a la fonde de Costituzion. Tertium non datur: la politiche, massime in Friûl, e pues assecondâ lis gnovis istancis linguistichis che a son daûr a disvilupâsi de societât civîl e servî a la sô funzion publiche, pe strade di une simpri plui incisive valorizazion de lenghe locâl e de sô dignitât, o pûr continuâ a insegnâ ai furlans te ce maniere che al è plui chic o moderni o util o potent o danarôs o convenient fevelâ, riscjant di vignî sdrumade vie de gnove discuvierte de nestre identitât furlane, che e cres simpri plui e che, se no cjatarà rapresentativitât te classe partitiche atuâl, le cirarà di une altre bande».
La Costituzion, une biele idee, pecjât pai atôrs politics…
«Dutis lis fuarcis politichis, a drete ma ancje a çampe (parcè che i antifurlans a son trasversâi), a varessin di difindi il furlan, e cul furlan ancje chês altris lenghis no talianis de Italie, che invezit a son stadis minorizadis dome par interès politic, tune prospetive di esclusion e di assimilazion, inmò presint e dure a murî».
Lui al met in evidence diviers limits de Italie, no dome dal pont di viste judiziari e legâl…
«Se la Italie e je pardabon un Stât democratic e pluralistic, a varessin di podê jessi tantis lis manieris di jessi citadins talians, e il furlan nol varès di jessi contradizion sbeleade e scjafoiade, ma ricjece ricognossude e valorizade; al è clâr come il soreli che se jessi talians, tal contest di un Stât che pe lenghe al sarès totalitari, al ves di significâ, in pratiche, jessi metûts di front di un «aut aut», par gno cont jo o sielzarès, cence nancje pensâi un moment, di jessi furlan. Par furtune che il Prof. Simone (Ordenari di linguistiche de Universitât di Rome 3 che intune interviste sul Venerdì di Repubblica dai 25 di Setembar dal 2009 al veve cjapade posizion a pro dal talian tant che lenghe uniche dal Stât, ndr) nol à il podê».
Ma sino sigûrs che al sedi isolât e ininfluent tai ambients che a contin?
«Stant aes lôr teoriis menghelianis, par continuâ a fevelâ par furlan, te normalitât e ancje tal public, e podê insegnâlu ai nestris fîs, o varessin prin di utignî la indipendence dal Friûl. Cjapìn at!».
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +