Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît

Dree Valcic

✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.
✽✽ Si cjatìn di fat devant di une contradizion palese se o cjalìn lis tapis che insegnants e arlêfs a son daûr a fâ. O vin une presince aromai consolidade inte infanzie e inte primarie, cun docents e materiâi a disposizion; alc si môf, masse pôc, inte secondarie, ma dut al è fer tes superiôrs, e no stin a fevelâ de Universitât.
✽✽ In chest mût o din la impression, aes fameis in primis e ae societât civîl di consecuence, che l’ûs dal furlan, il so aprendiment al sedi une materie juste dome fin a un ciert nivel de istruzion e che, passâts ai studis plui alts, al pierdi di impuartance.
✽✽ Une lenghe çoncjade duncje, che e piert imagjin e impuartance plui che si va indevant intai studis.
✽✽ Nus vise masse chê idee teribile che fevelâ par furlan al ledi ben dome in cjase e te ostarie. Une teorie sostignude ancjemò vuê di masse int.
Alore o vin decidût che, se no i pensin altris, e vali la pene di fâ valê chel “di bessôi” che al comparìs sul nestri mensîl.
✽✽ E o sin partîts di un apontament impuartant tant che l’esam di maturitât par furnî ai students che a frontaran cheste prove un strument di cognossince storiche e linguistiche diviers dai solits manuâi.
✽✽ Chei che di fat a volaran cjatâ un contignût inovatîf, une ispirazion divierse pes lôr tesinis e, tal stes timp, inricjî in marilenghe il lôr curriculum scolastic, sul sît de Patrie a podaran cjatâ e discjamâ a gratis une serie di dispensis dal titul “Il Friûl viodût dai scritôrs”.
✽✽ E je une serie cetant biele e inovative di articui scrits di Agnul Floramo, che a permetin di cognossi il pinsîr e la disposizion che i plui grancj scritôrs talians, e no dome, a àn vût pe nestre tiere.
✽✽ No si podeve no scomençâ di Dante, forsit il plui critic che o cognossìn su la lenghe e sul popul furlan, par passâ dopo a Sacchetti, Boccaccio, Ariosto, Goldoni, ma cuntune cjalade che e tocje ancje i contemporanis tant che Ivo Andric e Hemingway.
✽✽ Insume, e je bondance di materiâl par cui che al vûl presentâsi ae comission di esam cun alc di alternatîf, ma cun lidrîs storichis e leterariis saldis.
Ancje par fâ biele figure. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +