Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A Lauc la bioapiculture “Pure”, di non e di fat

Marta Vezzi
Luca Nodale e Orietta Gressani (foto) a son i titulârs de Aziende Agricule Bioapicoltura Pura”
“O vin cjapât dôs voltis il prin premi tant che miôr mîl di tei di Italie…”

Luca Nodale e Orietta Gressani a son i titulârs de Aziende Agricule “Bioapicoltura Pura”. Dut al è scomençât un pôcs di agns indaûr: “il gno om – e dîs Orietta – al à tacât chest lavôr che a son cirche 12 agns. Lui al faseve il camionist e par passion si jere svicinât al mont des âfs. Une dì al à decidût di cambiâ vite e duncje al à lassât il lavôr e al à tacât cu lis âfs. Un pôc par volte, ben planc, fin a rivâ a vuê che o vin 300 bôçs operatîfs.
◆ O vivìn cu la nestre famee (o vin doi fîs) in localitât Pure a Davai di Lauc, un puest fûr dal paîs, isolât. Un pâr di agns fa o vin aderît a un progjet P.S.R. (Program di Svilup Rurâl): jo e il gno om o vin costituide une societât, o vin metût sù un laboratori pe dismiladure e o vin ristruturât un stabil dongje cjase nestre, tacant a lavorâ insiemi.
◆ Il nestri prodot, la mîl, al è biologjic e chest al è dal sigûr plui dificil, costôs e riscjôs. Riscjôs par vie che tratâ lis âfs in biologjic in chest moment storic, indulà che l’incuinament al è devastant pe nature, al è cetant plui impegnatîf.”
◆ Ma a son stagjons e stagjons: “chê passade – e va indevant Orietta – e je stade dramatiche, tal sens che la mîl che nô o produsìn di plui dal pont di viste de cuantitât – la prime racuelte – e je saltade par vie che lis glaçadis dal mês di Avrîl a àn comprometût dut. Nancje la stagjon dopo no je lade masse ben, anzit! O vin fat juste alc di tei.
◆ Se la stagjon e va ben, o vin diviersis varietâts di mîl: agace, tei, milflôrs, ogni tant la melade di bosc, cjastinâr, raut e milflôrs di alte mont (o lin in malghe Vinadie). E po dopo, chei altris prodots des âfs: pape reâl e polin.”
◆ Ogni an, la Aziende e partecipe cui siei prodots a concors nazionâi par sondâ lis cualitâts, e in cont di chest Orietta e conte cun sodisfazion: “o vin cjapât dôs voltis il prin premi tant che miôr mîl di tei di Italie. La nestre mîl e je un prodot un grum preseât e di un ciert nivel.”
◆ I prodots si cjatin intal spaç in localitât Pure, e ancje intes buteghis de Cjargne e in cualchidune de Basse.
◆ “Chest an – e va indenant Orietta – no vin podût furnî ducj i negozis propit par vie che e mancjave la mîl (une sielte che nus à segnât a nivel economic, e no pôc!), però o ai vude la sodisfazion che tancj clients – no cjatant tal negozi il prodot – a son vignûts achì di cjase.”
◆ E in cont des dificoltâts de gjestion di une aziende in mont, Orietta e dîs: “A son dutis chês di chei altris che a àn come nô cheste ativitât. I problemis plui grancj che o vin nô apicultôrs a son leâts ae politiche. Nô no vin un jutori: se la anade e va mâl, no vin une forme di contribût o di ricognossiment economic di nissun gjenar che nus tuteli. Di bande de Regjon, al volarès un jutori che al cjapàs dentri ancje il nestri mont: cuntune anade tant che chê passade, une aziende come la nestre e riscje di sierâ… In trê agns e je za la seconde che e va mâl… Par me, a nivel regjonâl a varessin di ativâsi di plui, dant un contribût par ogni bôç, come che si fâs in altris Stâts! E sarès une bocjade di ossigjen. Par mantignî la mê famee, o ai un lavôr di un pocjis di oris par setemane: e par fortune che lu ai, parcè che tes anadis come chestis no son jentradis! L’an passât o sin partîts cun 90 bôçs di mancul, tamesâts de murie.”
La fevelade cun Orietta e finìs cu la sperance che “chest an al sedi miôr e che ti puedi invidâ a cerçâ lis varietâts di mîl che o fasìn intal nestri laboratori biologjic”.
Se e je vere che lis âfs a son un element impuartant pe salût e pe vite de nestre tiere, i sorestants a varessin di cjalâ cuntun voli di rivuart chestis ativitâts. Vivi la mont al è ancje chest. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +