Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Un dai nestris

Dree Venier

La Patrie dal Friûl e salude Arnalt Baracêt

Cuant che mi colpìs un grant corot, a mi no mi ven di vaî: mi si ingrope sù dut. E par solit mi met a fâ e pensâ alc altri. Anzit, fâ, parcè che il pinsîr no ti bandone. E par solit il fâ, il lavorâ par esorcizâ il dolôr che tu âs dentri. Chest colp però, ni jo o soi a vore daûr di chest gjornâl come che al sucedè cuant che al mancjà pre Toni, ni Arnalt lu jere, stant che si jere ritirât par vie di une malatie viliache.
Duncje a mi, par memoreâlu cul fâ, mi reste di pensâ di cirî di mantignî la promesse ideâl che i vevi fat une volte, ven a stâi di batimi pardabon pal Friûl tal teren che i tignive lui. E che a mi no mi plâs piç.
Pal chel che al rivuarde il politic, “un grant si lu onore cu la veretât”, al diseve pre Toni, e cheste sô frase mi è restade dentri e za mi à procurât alc, che par cualchidun a son problemis, ma che par me a son medaiis “al valôr Beline”, che mi ten intor vulintîr.
Arnalt no si pues dî che al sedi un profete dal Friûl come un Marchi, un Tellini, un Marchet, un Beline. Sigûr Arnalt al jere un che si bateve pal Friûl, ma di chei leâts ancjemò al Stât talian e che al veve supât un ciert stamp dal mont. Ancje se dopo, jessint inteligjent, al veve fat i siei resonaments. Al jere un om dai siei timps: chei des tratativis, dal consociativisim e vie indevant. Cun chel, al è stât di chei che al à contribuît o otignî tant pal Friûl, ancje i presits a son di valutâ: tant par esempli vê une Universitât che si clame “di Udine” e no “del Friuli” (cun ancje parsore la Sissa di “riparazion” a Triest), che e je une feride simpri viarte.
Dut câs, tai ultims timps, al è stât sigûr chel che plui si bateve pal Friûl, miôr che tancj aromai masse cuets o congjelâts che a son ator.
E al jere un amì, Arnalt: un dai nestris. ■
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +