Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL FÛR DAL FRIÛL. Pecjis friulvenetisjulianis

............

Diviersis realtâts associazionistichis si son lamentadis des nestris osservazions sul Friûl fûr dal Friûl, ancje cuant che o vin fat coments positîfs, cuasit che le vessin cun cualchidun. Nuie di personâl cuintri di nissun, mancjarès!
Ma se o viodìn che alc proponût al va cuintri l’interès dal Friûl, massime se al cjape dentri i dissendents di chei Furlans che “a son stâts libars di scugnî lâ”, alore o continuarìn a permetisi di fâ presint ce che seont noaltris nol cuadre, simpri cuntun voli furlanist.
O vin viodude une copie di un progjet, previodût pal mês di Lui, dulà che i obietîfs a son la cognossince de culture “friul-veneto-giuliana” e la cognossince de lenghe taliane.
Autôr di chest progjet clamât “Young Adults 2012” al è l’Efasce (Ente Friulano Assistenza Sociale Culturale Emigranti – Pordenonesi nel Mondo).
Te descrizion dal progjet si fevele ancje de pussibilitât, pai partecipants, di cognossi realtâts produtivis economichis par un eventuâl lavôr (no savìn se tra chestis e je di meti ancje la visite al CittàFiera previodude tal program) e la riscuvierte des lidrîs storichis che a àn puartât a la emigrazion dai lôr antenâts. Su chest nuie ce dî, ma a proposit di lidrîs, no podìn no rilevâ une cierte contradizion tra storie, gjeografie e la definizion “friul-veneto-giuliana”: la regjon Friûl-Vignesie Julie e je nassude tal 1963 e buine part de emigrazion, ançje dal Friûl ocidentâl e jere stade ben prime. Duncje o podìn dî che, se si à di fevelâ di culture de emigrazion, chê e jere furlane arude.
E une considerazion ancje su la grande gole di insegnâ il talian: nissun al à voie di jessi cuintri dal insegnament dal talian ai dissendents dai emigrâts furlans, ma o savìn che a son za sogjets che a puedin fâlu (universitâts, la societât Dante Alighieri o altris ents che a son ben presints tai stâts forescj) e duncje chei ents furlans che si ocupin di programs pai dissendents dai migrants furlans a àn il dovê, almancul morâl, di permeti a cheste zoventût di cognossi la lenghe mari dai lôr vons. Isal un delit pensâle cussì? Po ben, o continuarìn a “pecjâ di furlanetât”, confuartâts ancje dal interès palesât dai zovins furlans pal mont. Che al stedi duncje trancuil Pieri Pittaro: “compagnots e gulag” no mancjaran di laudâ progjets in linie cu la difese de nestre identitât.
(viôt la recension di Blecs a pagjine 22 di cheste Patrie) ■
Redazion

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +